1.9

Kalabaliken i Bender

Året är 1713, och Karl XII sitter som kringskuren kung utanför den lilla turkiska byn Bender. Han vägrar att ge upp, och storvisiren gör allt för att bli av med honom.

Originaltitel Kalabaliken i Bender
Regissör Mats Aréhn
Manus Rolf Börjlind
Genre Drama, Komedi, Krig, 80-tal
Skådespelare Brasse Brännström, Gösta Ekman, Lasse Åberg, Ayse Emel Mesci Kuray, Sten Ljunggren, Lars Amble, Carl-Gustaf Lindstedt, Sture Hovstadius, Nils Ahlroth, Johannes Brost, Charlie Elvegård, Donald Arthur, Walter Gotell, Ayten Kuyululu, István Szilágyi, Ann-Sofie Kylin, Sven Melander, Kaj Nuora, Tuncel Kurtiz, Tamás Pintér, Axelle Axell, Rozita Auer
Filmnummer 1997

xpndr
2019-12-29
Vad är ens meningen med filmen?
Nalleman
2018-01-28
Herregud vilken kalkon!

2017-08-15
Undvik eländet!
HerrNenne
2017-04-20
Som om några av de mer välkända inom svensk film försökte göra en film under en historielektion i högstadiet. Brasse är den enda som egentligen kommer undan Kalkonen i Bender med hedern i behåll.
Muskelkungen
2016-06-25
Var tvungen att se denna parentes i svensk filmhistoria. Tänk vilka publiksuccéer detta skådespelarmenageri har fått till i andra filmer, och så detta... Får väl tacka annars totalt värdelösa tv4play för möjligheten att kunna kryssa av eländet. Nej, ingenting är bra med denna film! (Igår såg jag "Kocken", också Aréhn/Börjlind. Det är något solkigt och amatörmässigt över denna duo...)
Gigi1943
2014-10-02
Oj oj oj - nu är vi "ovänner" igen! Jag formligen älskade denna simpla rulle. Ibland kan tönteri vara riktigt underhållande när det sker med så underbara skådisar, larv på högsta nivå, he he he och det dsätr med "kåldolmar" är ju med sanningen överensstämmande - sägs det. Ekman var väldigt lik Jarl Kulle men jag undrar om inte Carl-Gustaf var bäst bland de bra! Solklar fyra!
KyLLo
2014-02-23
Lasse Åberg spelar mer eller mindre Stig-Helmer, vilket känns helt fel i ett historiskt drama. Gösta Ekmans frisyr är... vad ska man säga... uppseendeväckande. Det här är enbart ett pinsamt gyckleri. Konstigt nog är filmen skapligt fängslande och får därför en tvåa i betyg.
apelsin87
2011-08-29
hus krus
Djason
2010-12-12
Detta är ju ett rejält magplask inom svensk filmhistoria, men det är ändå något med filmen som går att genomlida.
Kurganen
2008-09-27
Egentligen en 1:a. Så pass dålig är den men jag ger den ändå en 2:a. Fråga mej inte varför. Magkänslan.