3.2

Kalle Stropp och Grodan Boll på svindlande äventyr

Tecknad långfilm om Kalle Stropp och hans vänner, som griper in för att rädda det hotade kottfolket i skogen.

Originaltitel Kalle Stropp och Grodan Boll på svindlande äventyr
Regissör Jan Gissberg
Manus Thomas Funck
Genre Familjefilm, Äventyr, Animerad, 90-tal
Skådespelare Thomas Funck (röst), Åsa Bjerkerot (röst), Peter Dalle (röst), Thorsten Flinck (röst)

LillaBlåaMus
2020-06-01
Denna gjorde starkt intryck på mig som liten. Handlingen minns jag knappt, däremot Kalle, Grodan och Plåt-Niklas. Deras utseenden och röster. Såg den i farmor och farfars teve-hörna i Borås, en julafton i början av 90-talet, om jag minns rätt. Farfar, som väl inte hade så mycket humor annars, tyckte liksom jag och min bror att detta var väldigt roligt. Kanske hade han sett originalversionen.
päronanton
2019-06-20
Älskar den!!!
thelonelypoet
2017-09-25
Nostalgi
RunRiot
2016-11-14
Rävens dans på bordet är bäst. Annars rätt långtråkigt.
KyLLo
2015-04-09
Väldigt nostalgisk. Jag uppskattar inte storyn fullt ut, men det finns mycket annat att reflektera över. Rent visuellt blir jag bland annat påmind om Benjamin Syrsa, Bender i Futurama och Bolla i Bill och Bolla. Så någon likhet finns det nog. Låten i början har säkert gett inspiration till musiken i Varan-TV:s sketch om Farbror Vattenmelon. Sedan påminner texten en del om Galenskaparnas rollfigur farbror Frej. Och 5,25-tumsdisketter känns inte som i går precis.
Taandborste
2013-03-02
Jag ville se mer av räven ju!
Raimo_1985
2012-12-30
Betyder mycket för mig. Såg den med skolan, lågstadium, flera gånger men har även sett om den för några år sen. Kanske inte riktigt samma sak men väldigt fint ritat och skojiga karaktärer. Särskilt Grodan Boll.

2012-11-14
Hade väldigt goda minnen av Kalle Stropp och Grodan Boll, men det tog mig tre omgångar att kolla igenom 83 minuter - inte ett bra tecken. Allt utom människorna är fint tecknade. Nä, faktiskt rätt tradigt som helhet.

2012-01-06
Klassiker så det bara skriker om det! :3