3.4

Kameliadamen

Efter Dumas roman. Marguerite är kurtisan i Paris, hon blir kär i en ung man med framtiden för sig. Hans far ber henne att inte förstöra hans liv genom att gifta sig med honom, så hon lämnar honom.

Originaltitel Camille
Regissör George Cukor
Manus Zoe Akins, Frances Marion, James Hilton
Genre Drama, Romantik, 30-tal
Skådespelare Lionel Barrymore, Greta Garbo, Henry Daniell, Robert Taylor (I), Elizabeth Allan, Jessie Ralph, Laura Hope Crews, Rex O´Malley

hestret
2013-07-15
Är lite svag för den här filmen även om jag erkänna svagheterna hos den. Romantiken i filmen är inte riktigt min smak och den är ju lite soppy, det kan jag hålla med om. Men jag tycker att den frikostigt romantiska dialogen, kostymerna och set designen funkar bra och Garbo gör en mästerlig roll samtidigt som hennes medskådespelare är riktigt bra de också. En av de bättre översentimentala kärleksfilmer som finns. Betyget blir dock en svag fyra.
Astrojacob
2011-06-22
Klassiker! Garbo kan inte bli bättre och fick en välförtjänt nominering. Dessutom är själva storyn en av de grymmaste o sorgligaste jag sett, helt i klass med "Wuthering heights"... För mig, min sentimentale dåre en solklar Femma.
MaraJade
2010-07-13
Lionel Barrymore var väldigt bra som Monsieur Duval, men Greta Garbo kändes inte helt rätt för rollen som Marguerite eftersom hon istället för att verka vara passionerad utstrålar kylighet till och med när hon ska vara förälskad. Vad filmen skulle behöva är en rejäl dos passion, då hade den varit mycket mer intressant att se. (Uppdaterad kommentar från 25/2 2007)
kennert
2010-01-31
Mycket sentimental på slutet.
#54
2009-09-06
Filmen bärs upp av en mycket välskriven dialog. Jag antar att vi har Alexandre Dumas att tacka för den.
Caltha
2008-04-12
Liksom med Nazimova-versionen fastnade jag mest för dandyn Gaston, han är den mest mänskliga och älskvärda karaktären bland alla stereotyper åt det småsinta eller självuppoffrande hållet. I den här versionen var även baronen rätt charmig. Tycker bättre om Garbo i roller där hon får mer användning för sin butchighet, som iofs gav en viss intressant krydda åt den här annars i grunden trista rollen, men hon fick mest bara skratta falskt och den där tillgjorde sexkitten-flirtigheten à la Dietrich gör hon inte särskilt bra. Att hon inte gör den bra är iofs en fördel i sammanhanget eftersom Garbo alltid är intressantare att titta på, men dock... Det kulissartade lantlivet var väldigt komiskt och kostymerna överlag väl värda att titta på.
m98_hen
2007-02-16
Skittråkig
jep
2006-01-08
Hade de andra skådespelarna varit lika bra som Garbo hade det blivit en femma.
goeran
2005-10-05
En mycket välgjord film om dödsdömd kärlek av en av Hollywoods talangfullaste regissörer George Cukor. Greta Garbo är bra i rollen som den berömda kurtisanen Kameliadamen och Robert Taylor är förvånansvärt bra som hennes unge älskare Armand Duval. Bland birollsinnehavarna uppskattade jag särskilt Henry Daniell som baron de Varville och Laura Hope Crews som Prudence Duvernoy.
mircalla
2004-11-23