3.7

The Profound Desire of the Gods

Ingenjören Kariya kommer till en ö någonstans i Okinawa för att gräva en brunn åt den jordbrukande befolkningen där. På ön finns även Nekichi, som då han misshagat gudarna fått som straff att gräva en enorm grop, i vilken han de senaste tio åren varit fastkedjad. Nekichi är förälskad i sin syster, som han på grund av öns gamla traditioner inte kan få. Han försöker därför gräva färdigt gropen så snabbt som möjligt, så att han med sin kastlösa familj ska kunna lämna ön.

Originaltitel Kamigami no Fukaki Yokubo
Alternativ titel Deep Desire of Gods, Kuragejima - Legends from a Southern Island, The Profound Desire of the Gods
Regissör Shohei Imamura
Manus Keiji Hasebe, Shohei Imamura
Genre 60-tal, Drama
Skådespelare Rentarô Mikuni, Kazuo Kitamura, Choichiro Kawarazaki, Hideko Okiyama

lilebroer
2015-05-23
Filmens andra hälft skulle jag vilja påstå är en solklar femma, men då filmens första del bara når upp till det mediokra betyget två, så lämnas vi med ett smått osexigt betyg av 3,5. Det är då som Tochizawa's foto kliver fram och gör att vågskålen trots allt dimper ner på det respektabla betyget fyra. Om man orkar sig igenom filmens första timme så får man garanterat igen för sitt tålamod. En fantastisk filmupplevelse som jag gärna återbesöker igen och som alla med ett intresse för Japansk kultur borde ta del av.
zonk
2015-02-20
Det finns nån slags poäng nånstans, men den tappar bort sig i oändliga meandrande ickehändelser som avlöser varandra. Höjdpunkterna är få och fotot sådär.
nosferatu
2012-10-22
symboliken i djur och natur är det som gör hela filmen, men i sin helhet saknas sammanhållning (för mycket repetitiva scener som inte tillför något) och framförallt trovärdighet i skildringen där imamuras önskan att skildra det mest incestuösa bara blir krystat.
MilkMonkey
2007-07-17
infödingskulturen är ju himla stereotyp, men ser man filmen som enbart symbolisk är det väl inget att störa sig på