1.4

Kampen om Gallien

När den unge Vercingétorix ser sin far brutalt dödas, svär han att hämnas. Han växer upp och fostras av de allvetande och mystiska druiderna till att bli en intelligent och fullfjädrad krigare. Den romerska armén med Julius Ceasar i spetsen ockuperar hans land, Gallien. Det var de som dödade hans far. Vercingétorix kamp för hämnd är därför också en kamp för ett fritt Gallien.

Originaltitel Vercingétorix
Alternativ titel Druids
Regissör Jacques Dorfmann
Manus Anne de Leseleuc, Rospo Pallenberg, Norman Spinrad, Jacques Dorfmann
Genre Drama, Äventyr, 2000-tal
Skådespelare Max von Sydow, Christopher Lambert, Klaus Maria Brandauer, Inés Sastre, Denis Charvet, Bernard-Pierre Donnadieu, Maria Kavardjikova

Robkiller
2011-12-03
Berättelsen om Vercingétorix och Galliens kamp mot romarna med Julius Ceasar (och nej det handlar inte om Asterix & Obelix). Tanken med det här är väl att få till en historisk skildring av vad som egentligen hände; hur bra det stämmer kan jag inte svara på, men det liknar då Braveheart väldigt mycket. Tyvärr brister detta på en del skådespelare i fel roller (kan ju förstå varför de ville ha Christopher Lambert som svärdsvingande hjälte i en fransk film, men han passar inte alls. Kul dock med Max von Sydow som spelar Druid och ser ut som gandalf). Brisande kameraarbete, värdelösa slagsmålsscener, och ett musikaliskt soundtrack som är väldigt intetsägande får det här att kännas rätt segt och ointressant. Får ändå godkänt för att de försökte och det blev väl hyfsat i alla fall.
Glorfindel
2011-10-31
Ja, att filmen är dålig är inte mycket att orda om. Det förvånar inte heller, redan innan man satt sig visste man om att det var en riktig kalkon. Det som gör att den klarar tvåan är nog att den utspelar sig i en miljö som jag gillar.
maiser
2010-06-03
Finnes det noen bra film med dette temaet satt på spissen? Vennligst send meg en melding om du veit.
mrHL
2009-12-22
Det är fan ett under att jag kom igenom den här förbannade skitfilmen. Jag gilar Lambert i Higlander och von Sydow i de flesta filmer, men det här är total skit.
ConanBarbaren
2009-10-27
You crack yourself up, fancy helmet!
arruba
2009-10-04
Totalt järndöd och idiotisk! Skippa denna bullshitfilm och se Braveheart istället.
Hoppandesoffan
2009-07-13
Inte så bottenskrapigt horribelt usel som jag fasat men castar man Christopher Lambert och sätter på honom världshistoriens absolut förjävligaste peruk så får man fan i mig skylla sig själv att resultatet blir därefter.
Cyphax
2009-07-13
Jag hade hört att den här skulle vara riktigt, riktigt dålig, men när jag nu sett den så kan jag lugnt säga att jag har sett sämre filmer. Men det betyder inte att den här är bra, för det är den inte. Första timmen går det på tok för snabbt, och flera scener kunde mycket väl ha varit slutet på filmen, och då undrar man vad dom ska göra i det som återstår av filmen. Andra timmen är bara riktigt dryg och händelsefattig där alla springer runt och skriker "YAAAAA!!!" hela tiden. Man får känslan av att till och med regissören vill ha filmen överstökad så fort som möjligt ibland. Vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag ser den här. Eller jo förresten, det vet jag visst det, skratta! Den får 1+ för att man ändå drar på smilbanden varje gång Christopher Lambert visar sig i bild!
Stomberg
2009-06-14
Fransk/Ungersk Braveheart-light variant med plastsvärd och lösmustascher. Filmen är SÅ dålig att den nästan blir bra. Förvirrande bataljscener då statister, skådespelare och hästar ej tycks veta vart de skall ta vägen. Man kan i vissa fall tro att kameran rullar utan att någon vet om det. Manuset lär knappt ha täckt tre A4-sidor och det värsta av allt är att detta är en sann historia. Till råga på allt är filmen inspelad (alltså inte dubbad) på franska och engelska. Huga! Max Von Sydow och Klaus Maria Brandauer är ypperliga skådespelare, men snälla rara.
Ernie83
2008-11-09
Om inte detta är den sämsta film jag sett så ligger den i alla fall i tio-i-botten listan. Jag börjar garva bara jag tänker på denna usla film.