3.2

Kamrat X

En amerikansk journalist som smugglar nyheter ut ur Moskva blir utpressad av pappan till en vacker kommunistisk kvinna som vill att journalisten skall hjälpa dottern att lämna landet.

Originaltitel Comrade X
Regissör King Vidor
Manus Ben Hecht, Charles Lederer
Genre 40-tal, Komedi, Drama
Skådespelare Clark Gable, Oskar Homolka, Sig Ruman, Eve Arden, Edgar Barrier, Hedy Lamarr, Felix Bressart, Vladimir Sokoloff, Georges Renavent, Michail Rasumnij, Natasha Lytess

stgurgel
2016-10-29
"The problem of taking away the masses from boogie woogie is a difficult one" Screwballkomedi med fin tajming som driver med sovjet, jo man tackar! Den hade allt, till och med tanks.
goeran
2014-08-24
King Vidors Comrade X från 1940, med Clark Gable och Hedy Lamarr i huvudrollerna, är en charmant antikommunistisk satir med handlingen förlagd till Stalins Ryssland. Mycket bra skådespelare i birollerna; Oskar Homulka som kommissarie Vasiliev och Sig Ruman som Emil Von Hofer är helt perfekta.
Bomkia
2014-03-02
Härlig blandning av satir och komedi. Gable är otroligt charmig och han och Hedy Lamarr fungerar väl tillsammans. 4-
Eeler
2014-01-30
Alltifrån lyteskomik, galghumor och satir. Galet roligt!
sofieL
2010-03-13