3.4

Kamrater!

Ljudmila 'Ljuda' Syomina är en hårdnackad partifunktionär som energiskt försvarar beslutet av Chrusjtjovs regering att höja matpriserna till dess att strejk och demonstrationer utbryter; något som leder till brutala förvecklingar och får Ljudmila att ompröva vad hon har trott på. Filmen bygger på verkliga händelser, Novotjerkassk-massakern, som ägde rum 2 juni 1962.

Originaltitel Dorogie tovarishchi
Alternativ titel Dear Comrades
Regissör Andrej Konchalovskij
Manus Andrej Konchalovskij, Elena Kiseleva
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Julija Vysotskaja, Vladislav Komarov, Andrej Gusev, Julija Burova, Sergej Erlisj, Alexander Maskeljne, Goga Pipinashvili

goeran
2021-06-04
Andrej Konchalovskijs film Kamrater! (originaltitel Dorogie tovarishchi) är en mycket sevärd och dramatisk skildring om ett mörkt ögonblick i Sovjetunionens historia; den länge hemlighållna massakern på strejkande arbetare och civila i Novotjerkassk den 2 juni 1962. Julija Vysotskaja är lysande i rollen som trosviss kommunistisk partifunktionär vars liv och övertygelser rämnar. Betyg 4.
StureStenhög
2021-05-09
Något rörig till en början, men blir sedan bara bättre och bättre. Man får en väldigt genomarbetad inblick i livet under Sovjet-tiden med korruption, paranoia, hemlighetsmakeri och ideologiska splittringar. Mycket av detta skildras genom huvudpersonen som försöker hålla fast vid sina kommunistiska övertygelser då allt annat skulle innebära en identitetskris. Det blir ett intressant personporträtt och ett effektivt sätt att skildra det stora genom det lilla. Den här händelsen hade jag heller inga specifika kunskaper om, så den aspekten var också intressant att ta del av, och massakern i sig är väldigt skickligt iscensatt. Men det var inte riktig kommunism får man anta
LillaBlåaMus
2021-02-09