2.3

Kamrater i vapenrocken

Om den värnpliktssmitande telearbetaren Loffe och hans olycksbroder Pelle som egentligen är skådespelare men ändå tvingas in i kronans kläder.

Originaltitel Kamrater i vapenrocken
Regissör Schamyl Bauman
Manus Börje Larsson, Schamyl Bauman, Oscar Hemberg
Genre Komedi, 30-tal
Skådespelare Gösta Cederlund, Fritiof Billquist, Sigge Fürst, Elof Ahrle, Sture Lagerwall, Tord Bernheim, Henrik Dyfverman, Tollie Zellman, Annalisa Ericson, Nils Hultgren, Solveig Hedengran, Anna Lindahl, Axel Högel

Albion
2020-07-31
Klämkäck med ordvitsar i parti och minut. Oförargligt men heller inget att lägga på minnet. Betyget blir en stark 2;a, dvs 2+
mammene
2020-07-21
Inget fel på fantasin här inte, det är kvicka kommentarer med en jargong som verkar vara typisk för äldre svensk film, undrar lite när det försvann. Är det dystra miner så varar de inte så länge och det mesta löser sig. Man får sig många goda skratt, men man ger sig även in i kärlekens labyrinter, ett litet ovanligt drama för den tiden kanske, som inte var det intressantaste i filmen. Trots att det gick på tomgång ett tag så tar underhållningsvärdet över, en trevlig stund helt enkelt.
StureStenhög
2020-07-16
Militärkomik är möjligen det svenskaste som finns, och nog känns det som att den här går lite på tomgång. Det är dock en småtrevlig och smårolig liten bagatell utan riktiga bottennapp. Mycket till handling finns det dock inte, och Fritiof Billquist är sannerligen en slätstruken figur, och filmen är som sämst när den fokuserar på honom och hans underliga romanser. Som bäst är den egentligen när den är som mest random. Stark tvåa
DrVergerus
2016-09-05
Tollie Zellman är som alltid underbar. En stor del av behållningen är förstås även Ahrle.
kennert
2010-03-14
Heltramsig.
Stan
tjenare tjenare
AsianDawn
2010-03-08
Oförargelig och inte helt utan underhållningsvärde. Dock lite för mycket "Tjenare Sickan, hur e leget på söööder rå?"-snack.
drscones
2010-03-08
"Filmen är så bra att man kniper sig i benet och undrar om man drömmer: är detta verkligen svensk beväringsfilm?" Jag håller med Aftonbladets filmrecensent som skrev: "Filmen går för pukor och trumpeter i ordets rätta bemärkelse"
TobiasRydén
2008-05-25
Småtrevlig pilsnerfilm där militära grabbigheten kan kännas lite väl svidande ibland. Elof Ahrle försöker dock hålla uppe en annars rätt dum film.
KorvMackan
2006-07-08
Brukar aldrig se dessa farsrullar som SVT brukar visa men den här fastnade jag för, kan bero på ens militärintresse kanske.