3.7

Kamrater, motståndaren är välorganiserad

En dokumentation över den stora gruvstrejken i Kiruna, Svappavaara och Malmberget. Filmen gjordes i samarbete med strejkkommittén vilket gör att den innehåller unika bilder från kommitténs ständiga möten. Dessa möten var i övrigt slutna och utan insyn från massmedierna.

Originaltitel Kamrater, motståndaren är välorganiserad
Regissör Lena Ewert, Lars Westman
Genre Dokumentär, 70-tal

Tonti
2018-05-22
Stark skildring och tidsdokument. Tycker faktiskt den kunde höjts ytterligare en nivå med lite mer intimt umgänge med arbetarna. Men spännande med förhandlingarna och bra patos.
KimEkberg
2018-05-21
rakt på sak
Läskientekopp
2010-03-18
Otroligt viktig och välgjord dokumentär. På många sätt väldigt upprörande hur LO och strejkkommittén som skulle stå på arbetarnas sida kunde svika dom så totalt. Samtidigt vackert att se stridslystna arbetare. Jag håller med om att en låt av Knutna Nävar i slutet hade höjt dokumentären ytterligare.
Shaun
2009-05-17
Superb skildring av tusentals förbannade arbetares kamp mot förjävliga arbetsvillkor i folkhemmets Sverige. Arbetare efter arbetare ställer sig vid talarstolen; stundtals ryser jag. Stark betraktelse av en svår och komplicerad kamp och försök till enighet när splittringen är nära. Vilka ansikten och vilka människor.
PatrikSandgren
2008-02-03
Knutna nävar vore det naturliga soundtracket till detta intelligenta och skarpsynta tidsdokument.