3.1

Kamratskap

En gammal tysk kolgruva har delats mellan Tyskland och Frankrike efter Första världskriget på grund av den nya gränsdragningen. Det utbryter en brand i den franska delen och franska gruvarbetare blir instängda. Då organiserar de tyska gruvarbetarna en expedition över gränsen för att rädda sina franska kamrater.

Originaltitel Kameradschaft
Alternativ titel La Tragédie de la Mine
Regissör Georg Wilhelm Pabst
Manus Ladislaus Vajda, Peter Martin Lampel, Karl Otten
Genre 30-tal, Drama
Skådespelare Ernst Busch, Andrée Ducret, Helena Manson, Georges Charlia, Alexander Granach, Elisabeth Wendt, Daniel Mendaille, Fritz Kampers, Pierre-Louis, Alex Bernard, Daniel Granach, Gustav Püttjer, Oskar Höcker, Willem Holzboer, Fritz Wendhausen, Marcel Lesieur

hsimpson
2019-12-15
Alltså, den är ju egentligen ganska fin. Snyggt foto, klaustrofobisk känsla, och en ganska spännande story. Men jag har riktigt svårt att hålla koncentrationen och intresset uppe. Bättre än "Västfronten 1918", dock.
goeran
2015-06-21
Georg Wilhelm Pabsts Kameradschaft från 1931 är ett välgjort socialrealistiskt drama men talen på slutet kändes lite påklistrade (som klippta ur en valfilm).
Sznax
2014-09-23
Starkt gruvdrama med ett alldeles för avkapat slut. Hade behövt ha lite mer där och kanske också lite mindre budskap, det kommer i vägen för filmen lite för ofta. Betyg 6.3