2.4

Kamrer Gunnarsson i skärgården

Kamrer Gunnarsson, den inbitne stockholmaren, har tänkt tillbringa sin semester i stan. men genom den "himla otur" som förföljer honom förs han ut i den vildmark som kallas skärgården. Det börjar med att han ramlar av Djurgårdsfärjan. Nästa anhalt är Sandhamn och plötsligt förändras språket och Gunnarsson förstår inte ett ord: "Tag pinn och håll på kvasten!"

Originaltitel Kamrer Gunnarsson i skärgården
Regissör Hans Dahlberg
Manus Hans Dahlberg, Magnus Härenstam
Genre Komedi, 70-tal
Skådespelare Magnus Härenstam, Lars-Erik Berenett, Ulf Brunnberg, Anita Ekström, Tord Peterson, Bernt Dahlbäck

yrkeschaufföre
2022-11-28
Det började lovande med fantastiska Stockholmsvyer från 76 men sen var det ingenting som var intressant, kul att se skådespelarna i tidiga roller men handlingen är en katastrof. En svag etta.
F-M-J
2020-07-03
En slagt hybrid av Sällskapsresan och Mr.Bean. Mysig och fin miljö men inte speciellt bra. Godkänt.
Myllo
2015-07-18
Finns ingen anledning att vänta sig trovärdig realism i en sådan här skröna. Den är mysig, Härenstam är sig själv som Härenstam och min nostalgiska känsla för Stockholms skärgård och äldre segelbåtar av trä, t ex 8:an S 11, gör att jag tycker bra om den.
Galivan
2015-07-08
Själva idén skulle nog ha behövt utvecklas lite.
KyLLo
2015-06-27
Kamrer Gunnarsson känns som en blandning mellan Roland i Torsk på Tallinn, farbrorn som inte vill va stor och Gösta Ekmans rollfigur i Gräsänklingar, men blir aldrig lika intressant, underhållande eller träffande.
2015-06-20
Nyligen avlidne skådespelaren och barndomshjälten Magnus Härenstam spelar här huvudrollen i en film om en inbiten stockholmare som genom missförstånd, otur och "olyckor" kanske kommer ändra sin syn på Stockholms skärgård. Med en lyckad speltid på 65 minuter får jag här ta del av Magnus Härenstam komik och trivsamma agerande i en karaktär som passar honom väl. 3-
produr
2014-09-26
Det är lite mer småtrevligt än roligt som kärlek till Stockholm och svensk sommar.

2012-04-18
Idel oförverkligad potential, men Härenstam är ju alltid Härenstam, så det är ju ett plus.
jovan
2007-09-08
Dom första scenerna, med Magnus Härenstam i sin traditionella lite byråkratiska och prudentliga framtoning, när han går runt i Stockholm, är bra. Men övriga handlingen och filmen känns inte särskilt övertygande. Ingen av dom andra skådespelarna är heller särskilt roliga, det är bara Magnus Härenstam det kretsar kring. Lite besvikelse över denna film.
Alandria
2004-07-06
Lite småkul & Magnus Härenstam sen då, trodde knappt han varit så ung!