Kan du vissla, Johanna?

Svensk klassiker från Ulf Starks bok om Berra som med hjälp av vännen Ulf skaffar sig en morfar på ett ålderdomshem.

Originaltitel Kan du vissla, Johanna?
Regissör Rumle Hammerich
Manus Ulf Stark
Genre Kortfilm, Familjefilm, 90-tal
Skådespelare Per Oscarsson, Jimmy Sandin, Tobias Swärd, Helena Kallenbäck, Thomas Roos, Gunilla Abrahamsson, Gustav Levin, Mats Bergman

Skapad 2019-12-17 av Anonym
Kanske Sveriges bästa film på senare år om du frågar mig. Kan du vissla Johanna? handlar om Berra som inte har någon morfar. Hans vän Ulf säger att hans morfar är så snäll, han tar med hono...   Läs mer »

Skapad 2019-12-15 av douloureuse
Tobias Swärd och Jimmy Sandin spelar i denna filmatisering av Ulf Starks självbiografiska roman \"Kan du vissla Johanna?\" två sjuåriga pojkar; Ulf och Bertil (fast egentligen heter han Berra). De...   Läs mer »

BarryHero
2020-12-28
Julaftonsklassiker men faktiskt aldrig sett den förrän nu. Chockerad att den är från 1994 med tanke på det gryniga fotot och de fina 50-talsmiljöerna. Fin historia om vänskap mellan gammal och ung även om Per Oscarssons insats känns lite överskattad.
smichael
2020-12-25
Önskar den vore en halvtimme längre.
yrkeschaufföre
2018-12-28
Fin film som jag lärt mig gilla.
2017-09-20
Är så förbaskad less på den här filmen, att jag glömmer de fina i filmen med dess budskap.
yrkeschaufföre
2016-12-25
Det är Per Oscarssons film, och den är bra.
Hypostas
2016-12-24
Det här är på det stora hela en fin och humanistisk film, även om den misslyckas ganska grovt med Bechdeltestet.
Dream
2016-12-24
En julklassiker som blir bättre och bättre ju äldre man blir, då Kalle Anka passar den yngre tittaren och sedan direkt efter kommer denna klassiker som passar bäst när man börjar förstå livets innebörd. Livet kanske inte alltid är vad man tänkt sig, så då får man göra det bästa av det man har för stunden eller t.ex. hitta sig en "Egen morfar" samt göra det bästa av situationen. Varm, vacker och humoristisk historia på alla sätt och vis.
Nalland
2016-12-24
Given personlig julfavorit och det som är mest värt att se julafton (tillsammans med Karl-Bertil Jonsson). Det sätts från början, i pojkarnas iver att hitta en duglig morfar, en ton av värme som håller i sig filmen igenom. Älskade och fantastiskt begåvade Per Oscarsson ger utöver den värmen en dimension av hopp och sorgsenhet i sin nostalgiska, åldrande glömska. Hur viktigt utbytet generationer emellan kan vara. Om en charmerande men ändå omöjligt naiv tidsålder. Balanserar vackert mellan att vara skör och späd och urstarkt nyfiket. Innehåller scener, repliker och samspel som värmer hela ens själ. "När jag fyller år? Ja. Det får bli snart det."
2016-07-31
Underbart skådespeleri, underbart filmat och underbar berättelse!
Dele
2016-01-14
Ett par onödiga detaljer om kvinnor/tjejer, men överlag en fin historia som värmer inombords.