3.6

Tragedy of Belladonna

Experimentell anime, till tonerna av folkrock, baserad på den franske historikern Jules Michelet bok om Jeanne D'Arc.

Originaltitel Kanashimi no Belladonna
Alternativ titel Belladonna
Regissör Eiichi Yamamoto
Manus Yoshiyuki Fukuda, Jules Michelet
Genre Drama, Fantasy, Anime, 70-tal
Skådespelare Tatsuya Nakadai (röst), Aiko Nagayama (röst)

skitbad
2016-05-21
Öööhh WOW!
Benizakura
2013-12-12
Så snygg att man tappar andan!
MaxMackan
2013-02-27
Riktigt bra. Mest för att den är snygg som skam och rejält flummig. Men den är också tänkvärd och intressant. Har en del gemensamt med Ralph Bakshis 70-tals filmer. Och dem tycker jag ju också om.
Joyfulsounds
2013-02-10
Det flummas till rätt gött och rejält imellanåt, men på det stora hela var inte det här direkt något för mig. Men jag tycker ändå den är en helt klart sevärd måste-ses-film. Tror även att Vince Collins glott en del på den här när han gjorde sin Malice in Wonderland, för här finns många likheter.
thefallofmath
2010-10-22
Måste se denna. Verkar som en 5a!
foppa99
2010-07-22
otroligt bra
Gröne_Orm
2008-09-22
Å vilken fräck. För mig som håller Toulouse-Lautrec, Beardsley och deras likar som husgudar passar estetiken mig. Psykedelikan är ruggigt häftig och av någon anledning blir jag sugen på Per Åhlin av den.
mystepho
2008-02-03
SER intressant ut som tusan, men den verkar en smula pubertal. I rest my case till jag har sett den. Ikväll förhoppningsvis.
Vanandapeus
2007-01-31
Detta är en intressant film, och man kan ha många väldigt spännande diskussioner om den. Jag gillar i stort stilen på animationerna, hur en bild ur ett lite annat perspektiv helt plötsligt kan avbilda något helt annat, det är en snygg parallell till filmen som helhet. Dock finns det inklippt scener som inte verkar vara något annat än syratripper och som är lite knepiga att koppla till resten av filmen. Jag vill också reservera mig mot att filmen uppehåller sig mellan den stackars tösens ben. Jag kan förstå själva tanken bakom, men det blir bara för mycket. Hade det fokuserats mindre på vad som händer mellan en man och en kvinna nedanför midjan hade jag kunnat intressera mig mer för vad som händer i huvudena på de två. Det är kanske mer perspektiv igen.
Magneto
2006-08-10
En av de mest hedniska filmer jag vet. Snudd på femma