Kandahar

Nafas är en ung journalist från Afghanistan som lever i exil i Kanada. Hon får ett desperat brev från sin syster som fortfarande är kvar i Afghanistan och som planerar att ta sitt liv under den åstundande solförmörkelsen. Hon ger sig genast av mot Kandahar för att rädda sin syster. Hon reser till Iran, och därifrån måste hon bege sig över gränsen. Som ensam kvinna kan hon inte ta sig någonstans, och under resans gång får hon hjälp av fyra guider, som på olika sätt representerar det talibanska förtrycket; en äldre flykting från Afghanistan, en liten pojke som blivit relegerad från koranskolan, en svart amerikan som arbetar som läkare i öknen och en enarmad man som skadats av en landmina.

Originaltitel Safar e Ghandehar
Regissör Mohsen Makhmalbaf
Manus Mohsen Makhmalbaf
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Niloufar Pazira, Hassan Tantai, Sadou Teymouri

Hypostas
2016-02-17
Filmen som helhet är inte direkt något mästerverk, men den innehåller flera minnesvärda och starka scener, som till exempel benproteserna som faller ner från himlen i fallskärmar.
lottes
2012-10-15
Den här filmen kan ju inte betygsättas och jämföras med vanliga spelfilmer, det här är ett dokument, ett debattinlägg, en modig partsinlaga i ett krig som är en böld på världens röv. Fantastisk, jobbig, vacker men inte underhållande. En fyra sätter jag för modet att göra denna film. Oc rekommenderar den till de som är intresserade av att bredda sina vyer.
Fermis
2010-05-03
hur kan ni sätta över en 2:a ? vidrigt jävla dåligt gjord.
#54
2009-10-17
Vilken misär! Filmen är gripande men tyvärr ganska knaggligt genomförd.
grodansson
2009-05-20
åh, vilken besvikelse.. den är superfin på idéplanet, lite fin och spännande miljö för en insnöad svenne, men utförandet är helt segt och filmen är pedagogisk-politisk på det sämsta sättet, kan funka bra på en mellanstadiepublik (?) ...
lekke
2009-05-03
Någon smidig dramaturg eller manusförfattare är Mahkmalbaf inte. Men filmens innehåll är klart intressant då det belyser viktiga saker som är helt åt skogen i mellanösternländer.
emilstjernholm
2008-07-11
S_Griffon: Var du sugen på två veckors charter innan du såg filmen, eller? I desperata lägen gör människan vad den kan för att överleva. Intressant tecknande av situationen i Afghanistan, men det griper inte tag på det sätt jag hade förväntat mig.
Tonti
2008-03-06
Intressant med en film om Afhanistan menutförandet är inte tillräckligt bra för att det ska bli riktigt bra. Det är inte dåligt heller men jag förväntar mig mer av Makhmalbaf i framtiden.
jep
2007-11-24
Man lär inte riktigt känna karaktärerna eller landet utan det är mest ett betraktande utifrån.
goeran
2007-06-03
En intressant film som belyser det islamska kvinnoförtrycket i talibanernas Afghanistan. Många vackra bildsekvenser; däremot är väl skådespelarinsatserna lite si och så.