3.2

Kanonbåten San Pablo

Sjömannen och mekanikern Jack Holman mönstrar på det amerikanska krigsskeppet San Pablo som patrullerar Yangtzefloden. Holman är till en början inte vänligt inställd kineserna som arbetar på båten, men ändrar senare sin rasistiska inställning när han blir vän med några av dem. Hans handlande är inte populärt hos den amerikanska delen av besättningen och spänningen mellan Holman och dem ökar.

Originaltitel The Sand Pebbles
Regissör Robert Wise
Manus Robert Anderson (IV), Richard McKenna
Genre Drama, Romantik, Krig, 60-tal
Skådespelare Richard Attenborough, Richard Crenna, Steve McQueen, Joe Turkel, Mako, Gavin MacLeod, Candice Bergen

2015-01-06
Man har verkligen arbetat hårt för att ge denna film en speltid på 3 timmar. I mina ögon slösar man bort en otrolig mängd speltid, minst en timma, vilket gör att denna film inte bara blir seg utan också förlorar nerv. I denna alldeles för långa film finns det nämligen något att berätta och scener där man faktiskt lyckas med det. Hade filmen som sagt varit kortare så hade jag troligtvis uppskattat filmen mer och Steve McQueens karaktär hade blivit intressantare.
ClintanTheKing
2013-12-07
Mycket bra krigsdrama! Steve McQueen är (som oftast) mycket bra, här i rollen som maskinist. Attenborough bör även nämnas. 3 timmar kändes aldrig i närheten av segt och det ska filmen ha cred för. Underhållande, spännande, fängslande.
Berniey
2013-11-17
Duger som söndags matine, men det är alldeles för långt och långa stunder händelsefattigt.Snyggt foto ned bra skådespel räddar denna mastodont film till ett godkänt hantverk.
Wridmuld
2012-10-14
Helt ok genomsnittsrulle. Lite mycket standard-amerikanskt snyft-hjälte-action, men McQueens karaktär är lite smårolig.
WillyV
2012-05-25
Gammaldags, stabil, välspelad, fascinerande och tung krigsrulle. Överraskande bra!
Podpolkovnik
2012-05-06
Mysig tretimmars matinéfilm som uppvisar bra skådespel från McQueen och bra regi från Wise. Ett gediget hantverk, väl värd att se.

2012-03-24
Såg den mest i hopp om att få sänka mitt sittbetyg på Joe Turkel men det gick lite så där med den idén. Helt klart sevärd. Svag 4a. Steve McQueen är mycket.
Jonas77
2012-03-23
En riktig gammal mastodont-storfilm, jättelång, om en anti-hjälte som trivs bäst i båtens maskinrum, och hamnar i en väpnad konflikt.
mörtson
2010-07-09
Till en början ganska stämningsfull film med en del riktigt bra secener, om än lite seg! Andra halvan däremot är bitvis ren sirap med inslag av klassikt amerikanskt självuppoffrande macho handlande! Inte så lite fånnigt!
kennert
2010-05-30
Lite för mycket macho och mycket för lång.