2.7

Kanonerna vid San Sebastian

När en ensam bandit blir misstagen för en präst av invånarna i en liten mexikansk stad använder han tillfället till att inspirera dem att försvara sig mot en grupp plundrande indianer som har terroriserat kommunen.

Originaltitel La Bataille de San Sebastian
Alternativ titel Guns for San Sebastian
Regissör Henri Verneuil
Manus Serge Gance, Miguel Morayta, Ennio De Concini
Genre Western, 60-tal
Skådespelare Charles Bronson, Anthony Quinn, Sam Jaffe, Anjanette Comer, Silvia Pinal, Jorge Martínez de Hoyos, Jaime Fernández, Ivan Desny, Pedro Armendáriz Jr, Rosa Furman, Francisco Reiguera

StureStenhög
2014-10-09
Inte alls tokigt. Filmens inledande del där Anthony Quinn och Sam Jaffe (det börjar alltmer gå upp för mig att han alltid är sevärd i sina oftast ganska små roller) bildar en udda duo är filmens bästa, efter det utvecklar det här sig till lite av en Magnificent Seven-kopia, men det behöver ju inte alls vara fel. Gillar man genren så finns det trots allt mycket att uppskatta här, allt från Morricones musik till de härliga miljöerna och den kompetenta regin. Lite ovant är det att se Charles Bronson i en skurkroll, och han känns tyvärr inte helt klockren här, även om jag alltid blir lite glad bara av att se honom. Han bidrar därför ändå till filmens allmänna trevlighetskänsla
Flonk
2014-03-27
Religiöst dravel. Quinn är dock bra.
FabianBom
2009-04-19
inget fan av Anthony Quinn i huvudrollern
Mohawk
2007-08-04
Underhållande matinéfilm
Bomkia
2005-12-06
Inte direkt nyskapande - men Quinn är riktigt bra.
PUNGentSTENch
2004-01-29
Anthony Quinn är stenhård och underhållande som vanligt.
NHL
2003-11-26
Snyggt filmat och med musik av Ennio Morricone. Quinn är lite jobbig men Challe är cool som vanligt.