3.4

Kaos

Hélène och Paul lever ett trist medelklassliv där dagarna flyter in i varandra i en evig monotoni. Den dag en ung kvinna, den prostituerade Malika, kastar sig mot deras bil och bankar på rutan i hopp om att bli insläppt ändras dock allt. Paul kör iväg från henne och i backspegeln ser Hélène hur Malika brutalt misshandlas av sin hallick och hans kumpaner. Hélène bestämmer sig för att gå bakom ryggen på sin make i ett försök att hjälpa Malika att bryta sig loss.

Originaltitel Chaos
Regissör Coline Serreau
Manus Coline Serreau
Genre 2000-tal, Komedi, Drama, Kriminalare
Skådespelare Catherine Frot, Vincent Lindon, Rachida Brakni, Line Renaud, Aurélien Wiik, Ivan Franek, Michel Lagueyrie, Wojciech Pszoniak, Eric Poulain, Omar-Echériff Attalah, Hajar Nouma, Chloé Lambert, Marie Denarnaud, Léa Drucker, Jean-Marc Stehlé, Nicolas Serreau

Skapad 2019-12-21 av Gabriel
Frågan om vad kvinnofilm är, och om man överhuvudtaget ska tala om en sådan såsom genre har förekommit i Frankrike sedan Chantal Akermann och Agnes Varda injicerade kvinnlig skaparkraft till den...   Läs mer »

answai
2012-05-13
Märklig film. Orealistisk, överdriven, allt-blir-bra, fördomsfull och väldigt stereotyp i framställningen. Mediokert skådespeleri, taskig ljudsättning, spretigt filmad och egentligen en rent löjlig historia. Men... såg den för flera år sen och den har etsat sig fast. Återfann den nyligen och slogs åter av hur usel den är. Måste dock vara ärlig, erkänna att den har något, att jag tänkt mer på den än många betydligt bättre, mer genomarbetade, smartare och "djupare" filmer.
crawshell
2009-03-22
väldigt bra och tankeväckande, deppigt ämne men konstruktiv och fräck.
kus
2008-10-25
Märklig film, arbetade sig uppåt i betygsskalan. Men jag tror inte, Herr Arne, att en remake skulle fungera, i alla fall inte en amerikansk.
goderian
2007-08-12
toppenfilm
Läskientekopp
2007-08-05
Idiotiskt att den alltid ska visas på natten flera borde ha möjlighet att se den. Spela in den ni som kan, det är verkligen en film man borde se.
HerrArne
2007-06-06
Bra historia med många förvecklingar. Trovärdiga huvudkaraktärer och ett härligt flyt. Kan en remake med Meryl Streep funka?

2007-06-02
Betyg #2 för en del bra skådisar. Fantasin flyger dock iväg väl mycket hos manusförfattaren tycks det..
Eat_the_rich
2007-05-28
Wolhay: Ja.
maldoror
2006-12-05
Ensam hemma.
maldoror
2006-12-05
Som en femenistisk Ensama hemma. Alla män i filmen är skithuvuden och får igen gruvligt mot slutet vilket är barnsligt roligt. Den är rå men på ett komiskt sätt utan att ta bort allvaret. Berättelsen är välskriven. Utförandet är inte det mest tektiskt proffsiga utan vinner istället på sin hjärtlighet.