Kapten Buffalo

Löjtnant Tom Cantrell skickas för att försvara den svarte Sergeanten Braxton Rutledge som anklagas för att ha våldtagit och mördat en vit flicka. Filmen utspelas i en rättegångsal och berättas i återblickar.

Originaltitel Sergeant Rutledge
Alternativ titel Captain Buffalo The Trial of Segeant Rutledge
Regissör John Ford
Manus James Warner Bellah, Willis Goldbeck
Genre Western, Kriminalare, 60-tal
Skådespelare Jeffrey Hunter, Constance Towers, Billie Burke, Woody Strode, Juano Hernandez, Willis Bouchey, Carleton Young, Judson Pratt, Rafer Johnson, Fred Libby, Jack Pennick, Charles Seel

Raimo_1985
2019-10-18
Mycket bra film! Bra historia och överlag utmärkta skådespelare. Jag vet knappt vad någon heter, Woody Strode som är mycket trevlig att se i en huvudroll, jag har mest sett honom som tysta tuffingar i små biroller. Han visar här att han behärskar huvudrollen rätt bra.
2017-09-23
Medioker mordhistoria berättad som ett mediokert rättegångsdrama (med pinsamma comic sidekicks) i en medioker westernrulle. Störtlöjligt manus men ett trivsamt berättartempo. (5/15)
goeran
2007-11-26
Ett mycket sevärt och medryckande westerndrama. Den svenska titeln anspelar på titelsången Captain Buffalo som handlar om de svarta soldater som tjänstgjorde i den amerikanska armén under åren mellan Inbördeskriget och Första världskriget; t ex inom det legendariska förbandet 9th Cavalry som filmens sergeant Rutledge tillhör. Woody Strode är perfekt i rollen som sergeant Rutledge; det är synd att han inte fick spela fler stora roller.