3.1

Kapten Gulskägg - havets fasa

Kapten gulskägg, piraternas pirat lyckas rymma från fängelset för att med sina gamla sjörövarkompisar leta reda på den stora skatten. Hans fru har under de 20 fängelseåren hållit det hemligt att han har en son. Men skamens skam, han är intellektuell. Nu börjar skattjakten med brittiska flottan, Gulskägg och hans son.

Originaltitel Yellowbeard
Regissör Mel Damski
Manus Bernard McKenna, Graham Chapman, Peter Cook, David Sherlock
Genre Action, Äventyr, Komedi, 80-tal
Skådespelare John Cleese, Peter Boyle, Eric Idle, Cheech Marin, Madeline Kahn, Marty Feldman, James Mason, Kenneth Mars, Graham Chapman, Michael Hordern, Peter Bull, Spike Milligan, Tommy Chong, Peter Cook, Martin Hewitt, Susannah York, Beryl Reid, Ferdy Mayne

Skapad 2019-11-01 av Schwulfer
Året lider runt 1700-talets mitt och den fruktade piraten Gulskägg seglar på de sju haven. Med tidsfördriv som massmord, våldtäkt, plundrande och kannibalism färdas han fram och sätter skräck...   Läs mer »

RunRiot
2018-12-20
Alltså den är ju riktigt kass egentligen, men så jävla rolig! Det var längesen en film fick mig att skratta så mycket, även om mycket av humorn låg i hur jäkla dåligt det var. Kul att de slängt in så många kända ansikten också även om alla inte är med så mycket. Eric Idle och Peter Cook fullkomligt stjäl varenda scen de är med i och Cheech Marins olika smeknamn för El Nebuloso är klockrena. Jag hade dock klarat mig utan den sunkiga slentriansexismen, men jag har överseende med tanke på att filmen är rätt gammal.
2017-10-29
SalotSar
2015-06-19
Den stora behållningen är juden av York och den inbilska saxaren från Ivanhoe är med! Garvar faktiskt bara rakt ut en enda gång, har enorm potential men klarar inte av att upprätthålla intresset även om den narcissistiske spanjoren har en viss charm.
Djason
2014-10-22
Inte så där jätteskickligt gjord men filmen har flera sköna skådisar och en humor som fungerar för mig. Har aldrig riktigt dock förstått storheten med Cheech och Chong.
Malfunction
2014-01-14
Inkompetent gjord och oftare tråkig än inte. Absolut inte Monty Python-klass, egentligen inte Cheech and Chong-klass heller.
Illville
2011-11-09
Filmen är såklart i Monty Python(sk) stil, vilket för min egen del är ett plus. Många av scenerna är också vansinnigt roliga, men dessvärre så saknar flera den träffsäkra komiska "timing" som Chapman skämt bort oss med i MP. Rollistan är också ojämn, med godbitar som James Mason och John Cleese, blandat med könsar som Cheech och Chong. (Kul att se Peter Boyle också i en något annorlunda roll än man är van...) Slutbetyget i denna oerhört ojämna film blir dock en stark trea.
NoWireHangers
2009-03-02
Bättre än Pirates. Storyn är väl inte mycket att hänga i julgranen men får en svag trea främst tack vare skådespelarna, i synnerhet Idle och Kahn.
Jormungandr
2008-07-07
cheech och chong drar tyvärr ner... och Dan är stentrist. Men Yellowbeard är rusktigt tuff. Han har kanske de coolaste replikerna i filmhistorien!
Banow
2007-03-02
Kul emellanåt, men man saknar den riktiga Monty Python-humorn.
ThePhantom
2007-02-04
Underbar piratkomedi med Graham Chapman och många av mina favoritskådisar. Det är svårt att beskriva vad det är som är så roligt med filmen, den har en konstig humor, men härliga repliker som "Won't be the first head I've eaten" :P Plus ljuvlig musik av John Morris.