2.8

Kära släkten

Grosshandlare Friis i Stockholm har tre döttrar. Tyra gifte han bort med generalkonsul Filip Randel när han tjänat sin första miljon. När han tjänat sin andra gifte han bort Lilli med Claes af Leijonstam, en greve med ett intecknat gods.

Originaltitel Kära släkten
Alternativ titel Dear Relatives
Regissör Gustaf Molander
Manus Gösta Stevens
Genre 30-tal, Komedi
Skådespelare Gösta Ekman (dä), Tutta Rolf, Carl Barcklind, Thor Modéen, Edvin Adolphson, Dora Söderberg, Sickan Carlsson, Georg Rydeberg, Åke Jensen, Ruth Stevens

goeran
2018-03-31
Gustaf Molanders Kära släkten från 1933 är en lättsam komedi som duger för en stunds förströelse. Bäst av skådespelarna är givetvis Gösta Ekman.
FabianBom
2014-01-17
Annandag jul såg ja denna film första gången, då ja fått lite tutta rolf i min samling, med lysande skådespel av gösta ekman, sickan carlsson och tutta själv. Ekman som grov skåning gör enligt mej sin bästa roll.
TobiasRydén
2012-04-17
Spretig och ostrukturerad film. Manuset är inte mycket att hänga i granen, vilket följaktligen gör filmen ganska trist. Gösta Ekman är inte direkt dålig, men är lite för bekväm i sin roll. Tutta Rolf kör sin vanliga grej, pratar som en bebis, ränner runt och har sej. Nog blir det lite tröttsamt i längden. Visst är det kul att se en purung Georg Rydeberg och en ännu puryngre Sickan Carlsson, även om deras rollfigurer är idiotiska/försumbara. Thor Modéen är dock alltid en fröjd att se, liksom 30-talsestetiken.