2.2

Karate Kid II - Mästarprovet

Sex månader efter segern i en karateturnering besöker Daniel sin japanske mentor Miyagi. De blir tvungna att resa till Japan där de hamnar i bråk med Miyagis gamle ärkefiende Sato.

Originaltitel The Karate Kid Part II
Alternativ titel Karate Kid 2
Regissör John G Avildsen
Manus Robert Mark Kamen
Genre Familjefilm, Action, Romantik, 80-tal
Skådespelare Pat Morita, Ralph Macchio, Nobu McCarthy, Yuji Okumoto, Danny Kamekona, Martin Kove, Tamlyn Tomita, Pat E Johnson, William Zabka, Chad McQueen, Tony O'Dell, Ron Thomas, Rob Garrison
Filmnummer 2017

Ful_fisk
2020-01-30
Småfånig men också småcharmig uppföljare. Scenerna mellan Morita och Macchio är fortfarande minnesvärda, och räcker till lagom godkänd nivå.
Engravadlax
2018-06-04
Haha, BD Wong är med i 5 sekunder.
Rele
2018-04-02
Trevlig film. Jag ger en stark tvåa.
labi
2017-12-22
Tamlyn Tomita är ju wunderschön. Helt OK sequel.
widez
2017-03-24
Håller inte samma nivå som ettan men är ändå hyfsat underhållande.
2016-10-20
Nästan lika bra som ettan, men bara nästan. Svag 5:a.

2016-04-16
En hafsigt ihopkokad och tvungen uppföljare till den första filmen om Daniel San och Mr Miyagi. Jag gillar dock miljöerna och visst duger det att slöglo på. Jag är dock snäll som ger en 3:a, mest av nostalgisks skäl ska sägas.
Fläskkäft
2015-07-19
Den första filmen är en av åttiotalets pärlor och håller än idag, uppföljarna är helt klart svagare. Jag minns att jag tyckte att del två var en besvikelse när vi hyrde den på vhs på åttiotalet. Idag uppskattar jag den mer men ser även dess svagheter och skavanker tydligare. Det fina är fortfarande deras gemytliga vänskap och att dom verkligen bryr sig om varandra. Handlingen i denna är tveksam och även tveksamt utförd. Fokus ligger på ett känslosamt drama med många fina scener men tyvärr bakas ganska dumma scener in i smeten och gör den väldigt ojämn. Jag hade hoppats på en mer genomarbetat historia och bättre val av birollsskådespelare. Miljöerna och fotot är tilltalande och Bill Contis musik är stämningsfull. Peter Ceteras Glory of love är en kanonlåt från en svunnen tid. Trean i betyg är mycket generös!
Count_Duckula
2015-04-15
Håller kanske inte exakt samma klass som ettan, men det är inte jättelångt ifrån. Samtidigt som den saknar i vissa partier är det en uppföljare som utvecklar karaktärerna, och de nya skurkarna är mer än underhållande. Dessutom, när Daniel avslöjar Chozens scam med vikterna i grönsaksståndet: Knäckt!
2014-11-08
Självklart är det inte lika bra som ettan men denna filmen håller ändå en kvalitè som gör att den är OK. Bytet av miljö har man nog att tacka för det. Man har ännu här i tvåan inte tröttnat varken på Miayagi eller LaRusso men man känner att trean var väldigt onödig.