2.5

Karin Månsdotter

Enligt folkmyten möter prins Erik den älskliga Karin, dotter till Måns Knekt. Han förtjusas av henne och för henne till hovet.

Originaltitel Karin Månsdotter
Regissör Alf Sjöberg
Manus Alf Sjöberg
Genre Drama, 50-tal
Skådespelare Ulla Jacobsson, Jarl Kulle, Ulf Palme, Olof Widgren, Stig Järrel, Erik Strandmark, Bengt Blomgren, Kurt-Olof Sundström, Åke Claesson, Per Oscarsson, Birgitta Valberg, Ulla Sjöblom

labi
2020-06-03
Svensk historisk film har stor förbättringspotential. Här schabblar man bort en spännande story. Tyvärr.
andmoreagain
2020-03-28
Snyggt fotograferad (Sven Nykvist förstås) och med bra skådisar. Förutom den konstiga inledningen så tyckte jag att det hela artade sig ganska bra med den långa epilogen kvävs av tråkighet och det blir väldigt seeeegt.
Gigi1943
2013-04-10
Nä, det här var inget kul, tack och lov så hade jag bandat så jag bitvis kunde snabbspola. Vilket teatraliskt pekoral. Har inget positivt att säga mer än att det alltid är kul att se gamla filmisar när de var yngre.
origC-J
2013-04-08
Snygg film, undrar om Sjöberg sneglat lite på Eisensteins "Ivan Groznyj". Men Kulles teatraliska överspel och det faktum att filmen är ganska seg gör att trean är ganska svag.
Jocke_eriksson
2012-03-18
En svag trea. Bra skådespelare, främst i form av Jarl Kulle, men även Ulla Jacobsson spelar sin roll som Karin fint. Fint foto, men filmen lyckas aldrig gripa tag i mig tillräckligt för ett högre betyg.
TheJack
2012-02-27
Prologen är bra som sjutton (men jag faller mer för dess handmålade kulisser och fina färger än för att det är en stumfilmspastich, även om det är charmant det också), emedan epilogen är orimligt lång. Filmens huvudsakliga styrka ligger i den feta iscensättningen där Sjöberg bjuder på fina kompositioner i djupled och ett snyggt användande av hela rummet. En schysst film.
Sznax
2012-02-25
Prologen är helt underbar, speciellt i FÄRG (vilket man självklart får på Cinemateket). Själva Strindberg-filmatiseringen är väldigt bra gjord, Kulle briljerar hela tiden och scenografin är riktigt trovärdig. Tyvärr är epilogen en enda lång transportsträcka mot ingenting. Där har alla misslyckats kapitalt att hålla något slags intresse uppe. Betyg 5.6
StureStenhög
2010-01-11
Kul med film baserad på svensk historia, men det här blev tyvärr mest bara underligt. Stumfilmssekvensen i början är så bisarr att det blir ganska kul. Kul verkar även skådespelarna ha haft då de spelar över åt alla möjliga håll. Lite underhållning finns det väl i det, men i längden blir det tröttsamt. Väldigt rörigt är det också
mammene
2010-01-07
Det var för mycket teater för att vara film tycker jag. Om inte historieintresse fanns så hade jag nog inte tittat på den, å andra sidan så förstår man inte mycket av vad son hände om man inte har ett historiekunnande. Det var pang på hela tiden. Det var dock ett skojigt nöje att se den "galna" Kulle valsa omkring. Undrar hur många som ger upp i början när stumfilmsepisoden drog igång?Det är intressant att ha sett den i alla fall.
FabianBom
2009-04-20