BETYG
3.3
av 5
3.3
av 5
Kärlek kallare än döden
Franz och Bruno har blivit vänner, fast Bruno egentligen är ute efter att döda Franz. De delar till och med på Franz flickvän Joanna. Bruno planerar ett bankrån...
Originaltitel | Liebe ist kälter als der Tod |
Regissör | Rainer Werner Fassbinder |
Manus | Rainer Werner Fassbinder |
Genre | Komedi, Kriminalare, Romantik, 60-tal |
Skådespelare | Hanna Schygulla, Rainer Werner Fassbinder, Ulli Lommel |
Betygsätt | Logga in eller bli medlem för att rösta |
Betygsantal | 217 |
Filmnummer | 4399 |
Recensioner
Filmen har inga recensioner ännu.Kommentarer
Snacka om stil före innehåll! Intrigen är lövtunn, och jag hängde inte med i vad som pågick heller. Men det känns som att filmen inte riktigt handlar om det heller, och att den leker med intrigen och alla klichéer. Mest vill den förmedla en stämning och en ironisk blick över det hela. Och på så sätt fungerar den. Snygg och genomtänkt film! Synd bara att den är ganska tråkig också. Jag landar på en trea, av den svagaste, bräckligste sorten.
Helt ok långfilmsdebut. Men storyn känns väldigt grund när en vet vad som kommer sen i hans karriär.
Redan här leker Fassbinder mycket skickligt med filmiska berättarklyschor. I dialog inte lika imponerande som många senare filmer, tonvikten här ligger mer på löje än seriös analys men riktigt skarpt löje. Kul blinkningar till olika saker melville etc. Tyvärr är det också detta vurmande för fransk posörfilm som gör att de verkligt kreativa tendenserna sammanlagt kvävs, precis som i en av hans tidiga kortfilmer väger arvet här tungt på Fassbinder som egentligen kan mycket bättre än t.ex. Godard vilket här bara kan anas i dialogen. Det sinnessjuka ljudspåret och tekniska lösningar är däremot en ren fröjd. Musiken känns genomgående fullständigt opassande på ett roligt sätt och t.ex. scenen i varuhuset är väldigt härlig med ljudlösning och det förefaller(!) att de satt fast kameran i en varuvagn som gör att man blir en del av dansen 3+
Filmen är lika hoppig och osammanhängande som filmbeskrivningen här ovan. Fassbinder gör (som alltid) en usel rolltolkning men de andra är lyckligtvis något bättre. Chabrol borde känna sig förolämpad av att ha fått filmen tillägnad sig. Fassbinder hade dock redan här skaffat sig ett sinne för snygga bilder. Filmen är mest fylld av poser och bildkompositioner.
Maken till osympatiska karaktärer har jag nog aldrig varit med om. Kall, kall film. Rekommenderas om du vill sabba din dejt.
Som tidigare sagt en imponerande debutfilm som dessutom är överraskande snygg. Dock kunde den varit mer engagerande. Mycket stark trea.
Imponerande regidebut, av supergeniet. Känsloladdat, trots sin coola och enkla stil, sisådär 15 år före Jarmusch. Fassbinders karaktär Franz verkar ju vara samma karaktär som i Das Kleine Chaos. Kul grej.
Suverän långfilmsdebut, som vinner evinnerligt mycket på den konstanta känslan av skaparglädje och filmisk medvetenhet. Fassbinder verkar helt enkelt veta precis vad han vill ha och genomför det lekfullt och med mycket kärlek. Ytterligare en tidig film av en av de stora som bevisar att film kan skapas medelst ytterst små medel och fortfarande vara strålande.
Vilken stajlish regidebut! Maffigt slut och seriöst koola gangsters.
Fassbinder gör gangsterfilm i Jarmusch/Kaurismäki-anda.