3.1

Kärlek på flykt

Antoine Doinel, separerar från sin fru och har skrivit en bok om sina romanser. En av läsarna är hans första kärlek, som han av en slump stöter på igen och ger honom perspektiv på tillvaron.

Originaltitel L'amour en fuite
Alternativ titel Love on the Run
Regissör François Truffaut
Manus François Truffaut, Jean Aurel, Marie-France Pisier, Suzanne Schiffman
Genre Komedi, Drama, Romantik, 70-tal
Skådespelare Jean-Pierre Léaud, Marie-France Pisier, Claude Jade, Dani, Julien Bertheau, Daniel Mesguich, Dorothée

goeran
2015-06-07
François Truffauts L'amour en fuite (svensk titel Kärlek på flykt) 1979, sista filmen av fem om Antoine Doinels liv, är en ytterst roande romantisk komedi. Och på ett mycket originellt sätt knyter Truffaut ihop hela berättelsen om sitt alter ego. Givetvis är Jean-Pierre Léaud, Marie-France Pisier och Claude Jade bra men ett extra plus för den fjärde huvudrollsinnehavaren Dorothée som spelar Sabine.
precineadd
2014-06-17
Mer än längre epilog än en ordentlig film, men det finns en del revisionistiska effekter i den (dvs sättet den saboterar de tidigare filmerna) som jag gillade. Upplösningen var dock långsökt trams och hela filmen borde ha handlat om Colette.
origC-J
2009-10-14
Trevligt avslut på Doinel-serien, men når inte alls upp till föregångarna. Håller med om att det känns som att Truffaut mest ville ha ett småtrevligt slut och inte la ner alltför mycket energi på filmen.
KimEkberg
2009-03-22
Trevlig men tråkig när den klipper tillbaka till skit man redan har sett. Truffaut borde nöjt sig efter framgången med Bed and Board istället för att använda denna lama historia som en förevändning för att summera detta späckade liv. Ändå mysig raktigenom.
Tonti
2009-03-21
Ganska slappt och krystat gjord men ändå underhållande. Klart svagast i Doinel-serien, det hade gått att göra något betydligt bättre av detta.
niklaseriksson
2007-11-27
Visst knyter det ihop trådarna ganska stiligt, men det känns inte som Trauffaut lagt ned lika mycket själ i den här som de tidigare filmerna i Doniel-serien. Känns ibland som att Truffaut jäktade fram denna innan Léaud blev "för gammal" för rollen. Det är likväl bra, stark trea.
uCj
2006-07-27
Riktigt bra film! Hade jag vetat att Truffaut gjorde filmer som denna också så hade jag inte avstått från hans filmer såpass länge...
vixol
2005-08-15
Den sämsta i serien om Doinel, men ändå riktigt bra. Som caffeineaddict säger så blir det ett slags avslut på Doinel-eran.
caffeineaddict
2005-01-22
Underbart underhållande film som knyter ihop de flesta trådar från Antoine Doinels äventyr.