Kärlek på italienska

Emma är hustru och mor i en välbärgad italiensk familj och hårt styrd av traditioner och plikter. Hela hennes liv kretsar kring att vägleda familj, tjänstefolk samt att planera fantastiska middagar och fester. Vid årets traditionella julmiddag avslöjar familjens överhuvud, den åldrande och sjuklige Eduardo Recchi Sr, hur han vill att familjens framgångsrika företag ska drivas vidare. Kort därpå sker ännu en omvälvande händelse i Emmas liv, ett slumpmässigt möte med en vacker ung man tänder en sedan länge falnad eld inom henne och hon upptäcker kärlek och passion.

Originaltitel Io sono l'amore
Alternativ titel I am Love
Regissör Luca Guadagnino
Manus Luca Guadagnino, Barbara Alberti, Ivan Cotroneo, Walter Fasano
Genre Romantik, Drama, 2000-tal
Skådespelare Tilda Swinton, Flavio Parenti, Edoardo Gabbriellini, Alba Rohrwacher, Pippo Delbono, Maria Paiato, Diane Fleri, Waris Ahluwalia, Mattia Zaccaro, Ginevra Notarbartolo, Giangaleazzo Visconti di Modrone, Gabriele Ferzetti, Marisa Berenson, Liliana Flores

mattarello
2018-02-17
Om den här filmen finns mycket att säga...och jag vet inte var jag ska börja. Kanske för att det sätter igång grubbelmaskineriet ordentligt. I vilket fall är det en sevärd film. Se den och känn hur den hänför och skaver samtidigt!
StureStenhög
2016-03-23
Ett riktigt såpoperamanus som de har försökt dölja i någon form av konstnärlig förpackning. Det blir dock mest bara irriterande, och det enda det egentligen åstadkommer är att dra ner underhållningsvärdet. Det känns dessutom allmänt ofokuserat där vissa trådar som man tror ska få betydelse glöms bort längs vägen, men tydligen var filmen dubbelt så lång innan den klipptes ner till detta, så det kanske förklarar en del. Den är åtminstone snygg på sina ställen, det ska jag väl kunna ge den
okidoki
2015-10-04
Snyggt och ytligt.
KyLLo
2014-12-07
Visuellt sett ganska fin, men historien väcker inget intresse hos mig. Ekot när folk talar, springer eller går samt den överdrivna musiken frestar på.
LillaBlåaMus
2014-09-06
Nej, alldeles för melodramatiskt.
lottes
2013-04-04
Egentligen en trea, men Tilda Swinton lyfter den till en svag fyra.
haajen
2013-03-21
Mycket sensuell melodram med fantastiskt foto, det hela är känsloladdat och väldigt vackert. Scenografin och kläderna är underbara och detsamma gäller kameraarbetet, en film om undertryckta känslor som inte är rädd för dramatiska effekter.
Halvapriset
2013-01-21
utfärdar en varning, oerhört tråkigt
mylar
2012-02-19
Växlar mellan fantastiskt känsloväckande scener och förvånansvärt ointressanta scener. Man hålls hela tiden distanserad från karaktärerna vilket gör det svårt att känna något för dem. De känns som utfyllnad runt historiens två centralfigurer (varav den ena också försvinner i periferin). Allt är dock vackert presenterat och många detaljer är väl uttänkta så det lyfter filmen över genomsnittet.
KarlG
2012-02-01
Fantastiskt fint kameraarbete men varken berättelsen eller karaktärerna fångar upp något större intresse.