3.7

Kärleken i döden

En man får mirakulöst livet tillbaka efter att ha dödförklarats av den lokala doktorn. Tillsammans med sin förälskelse försöker han att fortsätta att leva som förut men plågas av en ständig dödslängtan.

Originaltitel L'amour à mort
Alternativ titel Love Unto Death
Regissör Alain Resnais
Manus Jean Gruault
Genre 80-tal, Drama, Romantik
Skådespelare Sabine Azéma, Fanny Ardant, Pierre Arditi, Louis Castel, Jean Dasté
Filmnummer 20611

TheJack
2011-12-08
Väldigt finstämd och vacker. Resnais behandlar intressanta frågor kring döden, kärlek och minnen, och han gör det på ett mycket intelligent och snyggt vis med välskrivna karaktärer och mycket bra skådespel. Idéen med att låta musiken föra berättelsen vidare där bild och dialog slutar är dessutom fantastisk (och vilken fantastisk musik dessutom!) och ger filmen en extra dimension. En riktig höjdare, helt enkelt!
goeran
2010-09-27
Välgjort och vackert med ett originellt scenario. Däremot tycker jag inte att filmen riktigt griper tag i mig. Bäst bland skådespelarna är Sabine Azéma som Elizabeth.
Suverän
2009-03-10
En gedigen 4:a blir det till denna vackra film om existensen, bottenlös kärlek och, givetvis, döden. Starkt skådespel, välskrivet och gripande manus.
skitbad
2008-11-06
Herrejisses...
hairofthedog
2008-09-11
är det inte snö?
Gabriel
2004-04-05
En oerhört besynnerlig film. Är det spermier eller lysmaskar? Är det bra eller dåligt? Pretto så det knakar, men sevärd tack vare bildspråket