Kärleksmanöver

En berättelse om den franske soldaten Armand de la Verne och hans kärleksbekymmer i Frankrike sommaren 1914.

Originaltitel Les Grandes manoeuvres
Alternativ titel The Grand Maneuver
Regissör René Clair
Manus René Clair, Jérôme Géronimi, Jean Marsan
Genre 50-tal, Komedi, Drama
Skådespelare Michelè Morgan, Gérard Philipe, Jean Desailly, Pierre Dux, Jacques Fabbri, Jacques François, Yves Robert, Brigitte Bardot, Lise Delamare, Jacqueline Maillan, Magali Noël, Simone Valère

goeran
2018-06-10
René Clairs Les grandes manoeuvres från 1955 är en charmant dramakomedi (för övrigt hans första film i färg) som utspelas i liten sömnig fransk garnisonsstad under la belle époques svanesång sommaren 1914. Gérard Philipe är lysande i rollen som löjtnant Armand de la Verne liksom Michèle Morgan i rollen som kvinnan han uppvaktar; modisten Marie-Louise Rivière.
emmycaution
2015-01-15
Ja färgerna var vackra. Mycket fin kostym också. Inte så väldigt spännande men helt okej romantiskt drama.
Tonti
2014-11-27
Såg den på en svartvit 16mm-kopia så även om inga färger i världen kan rädda det här likgiltiga dravlet skulle det kännas lite väl hårt att dra till med bottenbetyget. Hur någon någonsin kan ha velat göra en film om en träig chauvinistisk Don Juan i militäruniform som upptäcker Kärleken (eller vad det nu ska föreställa) övergår mitt förstånd men tydligen inte Clairs. Börjar som en mycket tråkig komedi och övergår sedan alltmer till ett mycket oengagerande drama. Hoppas för Clairs skull att färgerna är överjävligt intressanta att glo på för resten av filmen är det avgjort inte.