3.6

Katarina den Stora

En ung tysk prinsessa, från ett litet och nästan obetydligt hertigdöme, blir utvald att bli föreslagen att giftas bort med tronarvingen till den ryska tronen. Hon står emot de komplotter och maktintriger som hon blir föremål för i och med sitt giftermål med Peter, den ryske tronarvingen. Denna film sägs följa det historiska skeende ganska väl.

Originaltitel Young Catherine
Regissör Michael Anderson
Manus Chris Bryant
Genre Biografi, Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Vanessa Redgrave, Christopher Plummer, Franco Nero, Marthe Keller, Maximilian Schell, Julia Ormond, Mark Frankel, Reece Dinsdale, Anna Kanakis, John Shrapnel

2021-08-04
Jag gillar ofta filmer med historia och denna var riktigt bra och välspelad...
tamousha
2012-08-13
Julia Ormond porträtterar Katharina som en stark,intelligent och beundrandsvärd kvinna,detta kombinerar hon med makalöst skådespeleri genom hela filmen.Vanessa Redgrave är också underbar,hon kombinerar mjukheten och kompromisslösheten i sin karaktär mästerligt.Den bästa filmen hittills när det gäller Katarina den storas liv.
avante
2012-07-17
Jag letade länge och väl efter denna och hittade den när jag minst anade det, på youtube! Upplags om två episoder. Yay. Rekommenderad 5:a. Men jag ger den en stark 4:a. Redgrave är alltid superbra och Julia Ormond har jag faktiskt aldrig sett bättre. Men det var något som fattades för att nå upp till 5:an. Mycket bra alltså, men inte fantastiskt!
atlanten
2011-12-04
Är en otroligt bra film, var jättelängesen jag såg den. Skulle vilja se den igen om det går att få tag på.
MaraJade
2009-10-18
Över ett år sedan Cresta skrev sin kommentar och ännu finns inte filmen att få tag på, det är så typiskt att filmer man verkligen vill se inte finns att få tag på...
monsterpop
2007-07-03
inte alla filmer som går på tv redan som barn!
Maduson
2005-11-14
Makalöst bra film. Älskade den från första stunden. Julia Ormond är helt fantastisk som Katarina. Otrolgt välgjord och klassisk!

2005-11-12
Den här är ruskigt bra! Julia Ormond, Vanessa Redgrave, Mark Frankel och Christopher Plummer är magiska! Mycket välgjort och fängslande!
MaraJade
2004-05-24
Kommer ihåg att jag gillade den. Får en 4 för snygga kostymer, bra handliing och skickliga skådespelare..
Mr.Portman
2003-10-09
Julia Ormond är så vacker så man får ont i stortån.