2.3

Katastrofplats Houston

En svärm sydamerikanska mördarbin tycks ha attackerat en amerikansk millitärbas. Det visar sig att detta bara är början. Bina är farligare och starkare än forskarna någonsin kunnat tro. Tillsammans med forskare och millitären försöker Brad Crane ta upp kampen mot bina. Men kommer de hinna innan mördarbina når Houston?

Originaltitel The Swarm
Regissör Irwin Allen
Manus Stirling Silliphant, Arthur Herzog Jr
Genre Action, Skräck, Science Fiction, 70-tal
Skådespelare Richard Chamberlain, Michael Caine, Katharine Ross, Richard Widmark, Olivia de Havilland, José Ferrer, Patty Duke, Henry Fonda, Ben Johnson, Lee Grant, Slim Pickens, Bradford Dillman, Fred MacMurray, Cameron Mitchell

Robkiller
2019-06-30
Katastroffilm med mördarbin. Som vanligt med 70-talets katastrofilmer så försöker de vara vetenskapligt korrekta och glömmer allt annat, vilket gör det rätt tråkigt. Känns minst en timme för lång och fanns väl någon form av försök till specialeffekter som inte direkt var särskilt lyckat.
myslas
2014-08-27
Minns att jag gillade den här som ung. Mördarbin kändes ju rätt coolt och VHS-bandet togs fram ganska ofta. När jag nu ser om den för första gången på säkert över 20 år så slås jag ganska omgående av hur dåliga specialeffekterna är vilket inte är vad man är van vid från en Irwin Allen-produktion. Både "SOS Poseidon" och "Skyskrapan brinner" har riktigt fina effekter och de gjordes långt tidigare än den här filmen. Dialogen är till största delen skrattretande dålig och det finns inte mycket till logik vilket gör att filmen blir mer humoristisk än skrämmande. Det är inte riktigt på Ed Wood-nivå men det är lätt att se varför filmen blev en dunderflopp trots en ganska imponerande rollista. Trots allt det där (eller möjligtvis tack vare) så gillar jag den på ett b-filmsaktigt vis. Den är underhållande, förvisso på ett helt annat vis än vad Irwin Allen hade tänkt sig men ändå underhållande. Det är svårt att hålla sig för skratt genom all denna ologiska smörja. Svårt att ge den annat än en etta dock, att man lyckades göra en film med så mycket b-filmskänsla med den budgeten de hade är anmärkningsvärt. Jag såg den 30 minuter längre extended edition denna gången och det gör ju inte direkt saken bättre att man drar ut på det hela ännu längre.
SalotSar
2014-08-11
Inga spänningsmoment alls, helt oengagerande. Och ett fullkomligt bisarrt användande av eldkastare och kända skådespelare. Plus i kanten för Katharine Ross snygga flygvapenuniform.
jeremy_jones
2013-12-25
Rätt crazy på alla sätt och vis. Hade karaktärerna varit lite skojigare eller mer minnesvärda hade betyget blivit mer helgjutet, nu krävs en viss fäbless för genren och årtiondet.
2013-05-05
Klassisk katastrofrulle enligt mallarna och av samme regissör som gjorde den bästa titeln i genren - Skyskrapan Brinner. Den här är sämre och mer långdragen utan någon större spänning. Effekterna är dock bra och biattackerna är helt okej. Min version var närmare 150 minuter som kändes lite i längsta laget. Kul att ha sett den oavsett.
Fäktaren
2012-07-11
alldels för läng för sitt eget bästa. skulle för min del fått högre betyg om den varit ca 40 min kortare.
Taliah
2012-07-08
Också kallad: "Kill the bees! Don't hit the man! Fail" Coola effekter å blinkande lampor. "This is Houston, computerized", lol.
Djason
2011-08-10
Vissa skådespelare överagerar något fruktansvärt andra är mer än lama. Hur som helst känns denna film som en typisk 70-tals film, rätt kassa effekter men som säkert var bra då. 116 min står det att filmen är men när jag såg den började den kl 10:00 och var slut runt 12:30 utan någon reklam, Det får jag till mer än 116 min.
Czechflash
2010-08-23
En fyra för underhållning, men kan inte ge den mer än en stark tvåa som film. Effekterna funkar förvånansvärt bra (förutom första och sista scenerna med bina) och man får sig en hel del skratt pga det korkade manuset och den skrattretande dialogen. Och vill man se Michael Caine spela över ska man definitivt ta sig en titt, riktigt roligt är det. För att inte tala om när han kör runt i sin fula Scooby-Doo bil. Kan tänka mig att se den korta versionen en dag...
Kurganen
2010-02-06
På pappret innehåller The swarm alla de ingredieser som utgör en riktigt bra katastroffilm. Den är stjärnspäckad, välspelad och låååång. Och visst, det är en bra film, därav betyget 3, men det aknar något som återfinns i exempelvis Airport och det är nerven. Spänningen är inte särskilt intensiv förutom när Henry Fonda ska testa motgift. Effekterna är av naturliga skäl åldrade men likväl imponerande på något vis. Summa: The swarm är en bra och välgjor katastroffilm men den saknar riktig nerv.