2.6

Katrin gör karriär

Den svensk-amerikanske bonden Olaf Holstroms dotter Katrin ’Katie’ Holstrom lämnar sin familj för att studera till sjuksköterska i den stora staden. Hon blir dock av med alla sina pengar redan första dagen och tvingas söka jobb. Hon blir hembiträde till kongressledamoten Glenn Morley som snart blir förtjust i Katie och förundrad över hennes politiska kunskaper.

Originaltitel The Farmer's Daughter
Alternativ titel Katie for Congress
Regissör H C Potter
Manus Allen Rivkin, Laura Kerr
Genre 40-tal, Komedi
Skådespelare Loretta Young, Joseph Cotten, Ethel Barrymore, Charles Bickford, Rose Hobart, Rhys Williams, Harry Davenport, Tom Powers, William Harrigan, Lex Barker, Harry Shannon, Keith Andes, Thurston Hall, Art Baker, Don Beddoe

Mikka
2012-05-29
Dammig film. Det som ska föreställa svensk brytning och manér blir bara dumt och fånigt. Storyn är rätt okej, men hyfsat dåligt gestaltad. Jag tycker inte heller att Loretta Young passar i huvudrollen. Men det politiska budskapet är bra.
wernblom88
2012-03-01
Faktiskt en riktig charmig film med starka personporträtt som känns intressanta. Kul med de vänsterpolitiska åsikterna som inte hade gått hem några år senare. Slutet ger kanske en aningen fadd smak men annars känns den kvinnliga karaktärens resa till den politiska toppen fräsch om man ställer den mot andra filmer under tidsperioden.