2.8

Kattorna

Sexton kvinnor jobbar på ett tvätteri. Arbetsledaren Marta har under en tid tagit hand om Rike, en ung flicka anställd på tvätteriet. Rike försvinner och hamnar i dåligt sällskap. Men hon återvänder till Marta igen och säger att hon inte klarar sig utan hennes hjälp.

Originaltitel Kattorna
Regissör Henning Carlsen
Manus Walentin Chorell
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Eva Dahlbeck, Gio Petré, Monica Nielsen, Per Myrberg, Lena Granhagen, Hjördis Petterson, Isa Quensel, Ruth Kasdan, Inga Gill

NtoNW
2012-06-23
Trots en stark känsla av teater och mycket 60-talskänsla, tycker jag ändå att filmen var ganska bra. Mest beror det på intensiteten och starka skådespelarinsatser som gjorde att jag fastnade i den.
sirkurt
2012-02-11
Ganska intressant gjord som svensk 60-talsfilm ofta är oc h till en början är jag väldigt inne i historien men efter ett tag blir det lite segt och långt och man undrar lite var meningen var med alltihop.
StureStenhög
2012-01-28
En film med vissa goda tendenser, men i slutändan känns allt allmänt ofokuserat och ganska dåligt genomfört. Alltid intressant med filmer som är relativt tidiga med att behandla homosexualitet, och jag uppskattar framför allt den studie i pöbelbeteende som filmen till stor del består av. Skådespeleriet är dock inget vidare och alldeles för många repliker låter väldigt inövade, inte heller är skådespelarna hjälpta av de flesta karaktärer framstår som karikatyrer med övertydliga motiv för sina handlingar. Filmen lyckas egentligen inte heller säga nånting om de teman den tar upp, och det hela känns helt enkelt ganska poänglöst
yrkeschaufföre
2011-11-02
Lite väl mycket överspel men väldigt intressant handling. Jag vill veta mer!
produr
2011-10-31
Bra skådespeleri och rätt intressant ibland men tyckte det kändes för mycket Bergmansk ångest,jag har inget emot ingemar bergman men det kändes lite mycket av det ibland.Mycket bra gjort kanske får bättre vid en omtitt men när jag såg den tilltallade den mig inte alls men bra hantverk
aQui
2010-10-18
Intressant film med mycket snyggt foto
FransHals
2010-04-19
Väldigt teatralisk, vilket kanske inte är så underligt, med tanke på att filmen bygger på en pjäs. Men det blir lite för mycket ibland... Annars är det en helt okej film, och kul att se en skådespelarensemble som utgörs av enbart kvinnor (förutom Per Myrberg, då).
simonm
2009-12-17
Intresssant film, men tyvärr är skådespelarinsatserna överlag allt för mediokra för att det ska räcka till en fyra (det största undantaget Eva Dahlbeck som är lysande!).
ms_lynch
2009-10-04
homosexualitet var sjukdomsförklarat i Sverige fram till och med 1979 så dessvärre känns denna som ett någorlunda trovärdigt tidsdokument.
Honeychurch
2008-06-23
Man skulle kunna tro att den gjordes på 40-talet...