3.2

Katzelmacher

Jorgos, en invandrare från Grekland, börjar umgås med en grupp unga människor som brukar umgås tillsammans. Denna främling skapar fientlighet och avundsjuka bland dem, och han blir hånfullt kallad kommunist och liknande saker.

Originaltitel Katzelmacher
Regissör Rainer Werner Fassbinder
Manus Rainer Werner Fassbinder
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Hanna Schygulla, Lilith Ungerer, Elga Sorbas, Doris Mattes, Irm Hermann, Harry Baer, Rudolf Waldemar Brem, Rainer Werner Fassbinder

JimCarrey
2013-04-01
Hihihi.. Bitvis väldigt träffande. Det finns en del poänger i problematiserandet kring inre och yttre verkligheter. Beskrivningen av det samspelet är enligt den här filmen förvirrat och den avskalade dialogen blottlägger ofta idiotin bakom långrandigheten. Jag stör mig dock på den sarkastiska polemiken mot ordspråk och liknande som känns lite kontraproduktiv i all sin självklarhet men den här filmen har många kvaliteér även om den inte hållit sig lika väl som en del andra Fassbinder-rullar 4-
mylar
2012-11-19
Sällan har en film sagt så mycket med så lite. Det är få scenerier, få karaktärer och korta dialoger. Istället är det massor av symbolik, underförstådda meningar och uttrycksfulla scener. Givetvis är det även gott om poser, men det får man ta när man ser Fassbinder. Det knappa skådespeleriet gör även att Fassbinders egen roll inte förstörs av hans talanglöshet på det området.
gjoob
2012-06-02
Lite klumpig artsy-film som sneglar på La Nouvelle Vague, men den har vissa höjdpunkter och den markerar början på en fantastisk filmkarriär. Även om den kanske inte visar på Fassbinders fulla finess känns den mer Fassbindersk än någon annan film jag sett.
foppa99
2009-10-06
topp 3 på min fassbinder-favvo-lista
apfigur
2008-09-18
Mycket minimalistiskt, och konsekvent. Det finns någon slags avsaknad av tid, vilket jag av någon anledning gillar skarpt. En av de bättre Fassbinderfilmerna, av de jag sett hittills. Mer ska det bli.
Tonti
2008-09-16
Det är alltid trevligt att komma tillbaka till Fassbindervärlden med så många bekanta ansikten och detta var ju också en för det mesta mycket bra film.
niklaseriksson
2008-06-19
Tycker det börjar lite trevande men när Fassbinder gör intåg i ännu en suverän rollprestation blir det riktigt intressant och utvecklar sig till ännu en pärla från Fassbinder. Det kan ibland kännas lite väl teatralt, nog därför jag tycker inledningen är lite tafatt, lite kamerarörelser hade inte skadat.
KimEkberg
2007-12-14
Hooray för Fassisen! Mycket klok och rolig film i bra tempo. Härlig dialog och målande arketyper.
Arensberg
2006-09-15