3.2

Kautokeinoupproret

8:e november 1852 är en mörk dag för samer i Norge. Då gick en grupp samer till angrepp mot det norska styret i form av en handelsman, länsman och präst i byn Kautokeino. Försöket till revolution slutade i tragedi.

Originaltitel Kautokeino-opprøret
Alternativ titel The Kautokeino Rebellion, Kautokeino-upproret
Regissör Nils Gaup
Manus Nils Isak Eira, Nils Gaup, Reidar Jönsson, Pelone Wahl
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Mikael Persbrandt, Peter Andersson, Michael Nyqvist, Mikkel Gaup, Bjørn Sundquist, Göran Forsmark, Nikolaj Coster-Waldau, Anni-Kristiina Juuso, Sverre Porsanger, Aslat Mahtte Gaup, Nils Peder Gaup, Jørgen Langhelle

goeran
2020-08-07
Nils Gaups film Kautokeino-opprøret från 2008 tycker jag är rätt sevärd; filmen skildrar intressanta historiska händelser på ett i huvudsak korrekt sätt (även om personteckningen är väldigt vinklad de læstadianska upprorsmännen till fördel). Och allt är snyggt filmat; särskilt vinterscenerna från fjället är vackra. Jag ser att många har klagat på att handelsmannen Ruth och tillförordnade länsmannen Bucht spelas av svenska skådespelare (Mikael Persbrandt och Peter Andersson) men dessa två historiska personer var inflyttade svenskar. Betyg 3.
Grillo
2015-03-01
Så frustrerad man blir av såna här filmer. Mycket välgjord om ett ämne man inte hör så mycket om. Blir nästan lite förvånad av hur sällan det görs film om samer i Norden. Det enda något irriterande var väl hur enkel frälsningsprocessen var. Gillade dock filmen skarpt.
johansk8
2011-07-18
Samer som gör uppror mot korrupt makt - exotiskt ämne. Tyvärr är Mikael Persbrandt så jävla dålig att man ligger dubbelvikt på golvet hela filmen och skrattar arslet av sig.
kevin95
2011-06-23
Sjukt ointressant och tråkig. 1/5
the-godfather
2011-06-11
Det som slog mig är vad bra miljöerna var, kändes verkligen som att man var där. sen så var skådespelarna bra. Samt musiken var bra. Men hade dock lite svårt för slutet. Var ganska trött när jag såg denna. Men annars så var den bra så det blir en trea i betyg.
Cirar
2011-06-03
Väldigt bra film!
Hypostas
2011-06-02
Fantastiskt välgjord och infernaliskt spännande film, med vidunderligt vackra naturskildringar. Jag satt som klistrad framför TV:n hela filmen. Väldigt bra bild och ljud. Klockren fyra.
Clementoni
2011-06-02
Faktiskt mycket bättre än jag trodde med väldigt bra huvudrollshavarinna.
Razzel
2011-06-02
Habil based-on-a-true-same-story som inte riktigt griper tag trots en uppsjö av bra skådespeleri.
viktor-g
2011-06-02
Stark film. Tragiskt att se hur de styrande hade så stor makt över den vanliga människan, och hur illa rättssystemet fungerade. Är inte vanligtvis inte så förtjust i träbocken Mikael Persbrandt, men var bra i denna film.