3.2

Kautokeinoupproret

8:e november 1852 är en mörk dag för samer i Norge. Då gick en grupp samer till angrepp mot det norska styret i form av en handelsman, länsman och präst i byn Kautokeino. Försöket till revolution slutade i tragedi.

Originaltitel Kautokeino-opprøret
Alternativ titel The Kautokeino Rebellion, Kautokeino-upproret
Regissör Nils Gaup
Manus Nils Isak Eira, Nils Gaup, Reidar Jönsson, Pelone Wahl
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Mikael Persbrandt, Peter Andersson, Michael Nyqvist, Mikkel Gaup, Bjørn Sundquist, Göran Forsmark, Nikolaj Coster-Waldau, Anni-Kristiina Juuso, Sverre Porsanger, Aslat Mahtte Gaup, Nils Peder Gaup, Jørgen Langhelle

Colette
2010-12-27
Bra spelat, hemsk historia.
4ver1n
2010-12-19
Inte mycket till uppror, men en gripande handling med vackra naturscener och överraskande bra skådespel räcker till en fin fyra.
ferttoo
2010-12-19
Oväntat bra spelad.
cassiopeia
2010-11-06
Fint berättad historisk händelse som berör och engagerar. Fullpott i betyget blir det däremot inte, bland annat för att jag ser lite för mycket spår av nutiden i skådespelarnas agerande.
Mysharry
2010-10-26
Skitbra.
Slicc
2010-07-31
Jag skulle vilja se en större djupdykning i karaktärerna. Som det är får man se fina miljöer men det är lite tamt och stelt, filmen griper aldrig tag i en. Svag trea.
Ola_Schubert
2010-03-05
Verkligen synd att upproret, i sig, skildrades så avhugget. Musiken är dock bra och temat gripande. En stark trea i betyg.
TJ
2010-02-09
anna_pannan: Jag tycker att filmen får en helt annan tyngd om man vet att liknande saker hände på många platser, och att de hängde ihop. Två kvinnor dömdes t ex till döden nere vid västerbottenskusten 1818, av liknande skäl. Ledstjärnan uppe i Kautokeino "svensken" Laestadius hörde till en upprorisk rörelse ibland kallad norrlandsläseriet. Inspirerade av liberala frihetsidéer i Europa och USA.
2010-01-11
Omtitt. Gordyal 7/10 2009. (10-/15)
anna_pannan
2010-01-03
TJ, det var nog inte det som filmen försökte skildra. Att dömma av titeln skulle jag gissa på att filmen kanske försöker skildra Kautokeinoupproret och inte "ett förlopp som fanns i hela norra Skandinavien".