3.5

Kedjan

Två ihopkedjade fångar, Noah och John, flyr från ett fängelse. De måste lära sig att komma överens för att undvika att bli infångade. En av de första filmerna som har en färgad och en vit skådespelare i lika viktiga roller.

Originaltitel The Defiant Ones
Regissör Stanley Kramer
Genre Drama, Thriller, Kriminalare, 50-tal
Skådespelare Sidney Poitier, Tony Curtis, Theodore Bikel, Charles McGraw, Lon Chaney Jr, King Donovan, Claude Akins, Lawrence Dobkin, Whit Bissell, Carl Switzer, Kevin Coughlin, Cara Williams

Ful_fisk
2020-09-21
Helt enkelt en kanonfilm. Bra idé, suveränt utförande. Skitsnygg, spännande, lysande skådespeleri.
F-M-J
2020-07-19
Fet film. Se den.
mattarello
2020-06-22
Historisk film med goda skådespelarinsatser av Poitier och Curtis. Kramer är dessvärre en regissör som jag ännu inte stiftat jättemycket bekantskap med.
myslas
2020-02-26
Poitier och Curtis gör det här fantastiskt bra i en film som känns lika angelägen idag som för 60 år sedan.
thebully
2018-12-18
Mångfald var bättre förr...
92axha10
2016-09-11
Det här är en film med ett budskap, symboliken är inte svår att förstå och filmskaparna var skickliga nog att låta det spelas fram utan att vara övertydliga. Båda huvudrollsinnehavarna gör det kanonbra.
Vasp
2015-12-23
Vissa delar av filmen är inte stark nog för att det ska bli en femma riktigt. Men en stark 4:a ska den ha.
Astrojacob
2015-08-11
Lite lik "Fugitive from a chaingang" i upplägget men överraskande många sköna turer och Oscarsnomineringar i mängd ger denna en stark Fyra.
2015-01-06
Inget omvälvande sett till historia(i dagens värld men kanske då filmen kom) men en väldigt underhållande film med karaktärer att tycka om spelade av de fina skådespelarna Sidney Poitier och Tony Curtis. Historien må vara rak och inte så komplicerad men den är fylld med fin dialog och historien om två olika män till karaktär och hudfärg men som finner varandra och dessutom finner det värd att göra det lilla extra för varandra. Slutet är väldigt bra och höjer upp betyget extra högt.
ClintanTheKing
2014-04-10
Högst intressant idé och plåt! Utförandet är inte heller så pjåkigt även om jag hade förväntat mig liite mer faktiskt, för att vara gnällig. Hursomhelst spännande att följa de två fångarna ihopkedjade försöka fly mot friheten med hundar och snutar hack i häl! Tappar tyvärr lite sista halvtimmen men en solid trea är den definitivt värd då det är en sevärd rulle - inget snack om den saken!