3.5

Kejsaren och mördaren

På 200-talet före Kristus försöker Kungen av Qin att genom terror och våld bli det enade Kinas första kejsare. En plågsam hemlighet om hans förflutna uppdagas och grymheterna intensifieras. Men hans barndoms älskade har nu fått nog av hans grymhet och iscensätter en mordkomplott.

Originaltitel Jing ke ci qin wang
Alternativ titel The Emperor and the Assassin
Regissör Chen Kaige
Manus Chen Kaige, Wang Peigong
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Gong Li, Zhang Fengyi, Sun Zhou, Li Xuejian, Lu Xiaohe, Wang Zhiwen, Chen Kaige, Zhao Benshan, Zhou Xun, Ding Haifeng

Zebulonm
2018-08-30
Bra men lite väl lång.
Galivan
2016-07-18
Svårt även att hänga med ibland. Kunde gjorts lite kortare. Men riktigt bra drama, bra skådespeleri och en story som utvecklas på ett annorlunda sätt.
Dele
2015-05-20
Välgjord och hyfsat intressant, men jag blir inte jätteengagerad.
Menzing
2009-04-04
Intressant historiebeskrivning. Skulle vinna på att kortas minst 30 min.
Menzing
2009-03-29
Bra , men för lång
KlaraSofia
2008-08-13
Femman hänger i luften. Det här sättet att göra film gillar jag verkligen, lite som filmad teater fast långt mer påkostat. Kostymer och dekor är bland det vackraste jag sett. Skådespeleriet är utsökt med återhållna känslor, undertoner i dialogen och blickar som säger allt. Det är dock mycket dialog, kanske lite för mycket ibland. Allt förklaras i lite större utsträckning än vad man förväntar sig av en kinesisk film, och det gör att det stundtals blir lite tråkigt helt i onödan. Min förtjusning är dock alltid stor när en film skildrar människor långt ifrån vardagsrealismens värld, med helt andra ideal och skäl för att leva, men som ändå, och kanske just därför, känns helt och fullt som just - människor!
Ola_Schubert
2008-07-15
Hårda bud i Mellerud när ett imperium skall byggas. Filmen är mycket välgjord och historiskt intressant. Man slås utav hur långt Kineserna kommit när vi befann oss långt före vikingatiden. Det är som om ett Europas förenta stater hade skapats 200 år f.kr. Dock är filmen lite väl lång med övergångar som kunde gjorts snyggare. En svag fyra i betyg får det bli.
dissiminator
2008-05-03
Väldigt suggestiv och grym, den skyggar inte för verkligheten i imperiebyggnad. Tyvärr är filmen lite för lång för sitt eget bästa. Svag 4.
lekke
2008-01-31
Lysande film med shakespearska kvalitéer. Finalen är virtuost iscensatt.
Kallbrand
2008-01-21
Började bra men den var för lång, jag försökte tappert att följa med i handlingen men misslyckades. Kanske ska se om den någon gång, men betyget så länge blir inte högt.