3.6

Kellys hjältar

Andra världskriget pågår för fullt när menige Kelly får veta att 14000 guldtackor finns gömda i en bank långt inne i fiendeland. Han värvar ett osannolikt gäng äventyrslystna soldater och börjar planera århundradets fräckaste bankrån. En livsfarlig tredagars "semester" med sexton miljoner dollar att dela på. För de som överlever.

Originaltitel Kelly's Heroes
Regissör Brian G Hutton
Manus Troy Kennedy-Martin
Genre Komedi, Action, Äventyr, Krig, 70-tal
Skådespelare Clint Eastwood, Telly Savalas, Don Rickles, Donald Sutherland, Harry Dean Stanton, Gavin MacLeod, Carroll O'Connor, Stuart Margolin, Hal Buckley, Richard Davalos, Jeff Morris (I), Gene Collins, Len Lesser

Skapad 2019-12-19 av Krellus
Det här är en riktig kultfilm där många kända, och okända, skådelspelare finns med. Vad sägs om Clint \"Dirty Harry\" Eastwood, Telly \"Kojak\" Savalas och Donald Sutherland? Handlingen är ...   Läs mer »

Skapad 2019-11-24 av AddeColciago
En insomnad subgenre den senaste tiden är krigsäventyr. På något sätt har det blivit fel att glorifiera krig och varenda film inom genren försöker överträffa varandra i att visa hur hemskt di...   Läs mer »

dudson
2019-04-20
Känns mera som en buskis allt för ofta. Istället för en renodlad krigs film. Men visst glänser den till och kult-status förtjänar den allt. Sen många sköna skådisar. Då speciellt Sutherland som lyser upp med sin knasiga charm.
Pi-R
2018-08-25
Pojkboksäventyr med relativt påkostad budget. Lättsamt, tramsigt, och fånigt, men, med det sagt, inte utan kvalitéer, om man är villig att köpa premisserna och stänga av hjärnan för ett par timmar. Framförallt levererar Donald Sutherland, som lyckas med en fantastisk prestation i rollen som Oddball. I övrigt puttrar det på, på matinésätt, oförargligt och med explosioner utspridda för att hålla tittarnas engagemang uppe.
StaffanE71
2017-12-23
Ett "pojkarnas filmäventyr" i WW2-tappning. Orättfärdigt bortglömd idag. Det är humorn som räknas. I sin genre är den kunglig. Klar 4'a.
stgurgel
2017-01-29
Sköna karaktärer i skönt samspel. Underhållning med perfekt tonsäkerhet
Solidus
2016-08-29
Underhållande pojkäventyr under andra världskriget. Det bjuds på storslagna scener och härlig musik, men humorn är klen. Donald Sutherland stjäl showen som Oddball.
goeran
2016-03-21
Det var nog befogat att undvika denna film under så lång tid; för det känns som tämligen bortkastad tid att ha ägnat drygt två timmar åt detta trams.
damndeal
2015-03-24
Kingig
2014-11-15
Detta är en synnerligen skruvad krigsfilm som lyckas med bedriften att få folk att le åt ett tema som egentligen är fasansfullt. Oddball(Sutherland) dominerar i denna film med ett antal år på nacken. Skön dialog och annorlunda handling gör att denna film skiljer och utmärker sig från andra krigsfilmer. Klarar den en andra titt höjer jag betyget.
BrutusBeefcake
2014-11-11
Många härliga karaktärer där Sutherland är riktigt, riktigt rolig. Däremot ger den inte så stor känsla av ett krig som tar den ner lite, men detta var ändå en riktigt trevlig filmupplevelse (8+/15)

2013-12-27
den tråkigatse film jag nånsin sett där Clint Eastwood medverkar