2.5

Kickboxer

En man hämnas på den som gjorde hans bror invalid. Platsen för hämndaktionen är en turnering i kickboxning.

Originaltitel Kickboxer
Regissör Mark DiSalle, David Worth
Manus Glenn Bruce
Genre Drama, Action, 80-tal
Skådespelare Jean-Claude Van Damme, Dennis Chan, Denis Alexio, Michel Qissi, Haskell V Anderson III, Rochelle Ashana, Li Chia-ting, Richard Foo, Ricky Liu

Andreas_
2021-01-06
En klassiker inom kampsportsfilmer kan man utan tvekan säga, kom helt rätt i tiden också när kampsporter var som störst och innan MMA ens hade uppfunnits, JCVD i en av sina bästa filmer och roller utan tvekan, på den tiden han gjorde kvalitetsactionfilm. Storyn är simpel dock, lite samma som Karate kid men där Karate kid var för barn, så är denna för vuxna och även om det är en simpel story så fungerar det, ganska bra skådisar i övriga roller också, även om dom alla är mer eller mindre B skådisar, roligt med miljöer från Thailand och en riktigt ond bad guy. Jag får säga att jag älskade denna film när den kom och man var yngre men den håller faktiskt bra än idag, 30 år senare nästan, fortfarande en av dom snyggaste kampsportsfilmer jag sett, JCVD är fantastiskt duktig på koreografi får jag säga och han är ingen dålig skådis heller trots att han tyvärr som Steven Seagal och Dolph Lundgren hamnat i något B films fack idag. Jag får ändå rekommendera denna klassiska pärla även om den är riktigt gammal idag och betyget något mer blygsamt än när man var yngre. Betyget blir en stark 3:a men 4:an är nära ska tilläggas trots sin ålder.
Hanness
2020-04-20
Eftersom det är Jean-Claude Van Damme kan jag inte ge den alltför dåligt betyd, dock inte en utav hans bästa filmer.
pungsnigel
2018-02-07
Har ju inte åldrats väl
AlaRegularis
2015-11-14
Klassisk kampsport-action med The Muscles From Brussels. Mycket bra fightscener, även om det är lite väl mycket tomt prat och träning däremellan. Van Dammes dansmoves går heller inte av för hackor.
missbaath
2015-04-03
Nostalgi behöver inte betyda bra! Njaaaa
Scrapop
2014-10-30
En av JCVD's bättre filmer!
JeremyClarkson
2014-02-01
Så dåligt så att det blir bra.
Raimo_1985
2013-12-11
Såg om den för första gången på några år och höjer till en fyra. Detta är en film med massor av hjärta garnerat med mycket 80-talsost! Dessutom är det kul att se denna för att det är Van Dammes genombrott (eller hur?) och se hur han utvecklats fram till idag och rollen i Expendables 2 till exempel.
zonk
2013-02-16
VIlken fantastisk 80tals-ost! & vilken otrolig musik, en eloge till Paul Herzog för den! (Werners okände bror?)

2012-10-21
Förmodligen är detta en av tidernas mest underhållande filmer. Det är ju så jävla virrigt alltsammans. Om man som jag är uppvuxen med detta och förstår värdet i citaten och blickarna, samt uppskattar hur ärligt och innerligt man verkligen försökt skapa en storfilm kan detta inte bli annat än succé. När Van Damme iklädd brottarlinne och på tok för högt uppdragna chinos dansar på puben är det som att man tappat allt.