2.7

Killer Elite

Före detta lönnmördaren Danny Bryce tvingas ur sin pension på en actionfylld jorden-runt-resa för att rädda sin mentor. För att lyckas måste han göra det nästan omöjliga: döda tre SAS-agenter som styrs av en lömsk ledare.

Originaltitel Killer Elite
Regissör Gary McKendry
Manus Matt Sherring
Genre Action, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Jason Statham, Robert De Niro, Clive Owen, Yvonne Strahovski, Dominic Purcell, Aden Young, Ben Mendelsohn, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Firass Dirani, Rodney Afif, Michael Dorman, Matt Nable, Lachy Hulme, David Whiteley, Stewart Morritt, Nick Tate

Andreas_
2021-01-16
Helt okej actionthriller med actionikonen Jason Statham, en film av en helt okänd regissör faktiskt som lyckats få till en stabil birollslista av bra skådisar för att vara en Statham film. Det är baserat på en bok skriven av en föredetta SAS elitsoldat och sägs alltså vara baserad på verkliga händelser och det ger väl filmen lite mer tyngd vare sig det stämmer eller ej, utspelas runt 80-81 och det gör väl saken ännu bättre, känns lite mer realistiskt på något vis. Statham spelar som vanligt en stenhård gammal elitsoldat som nu gör jobb för pengar och med sig har han sin partner och mentor De Niro men efter ett sista jobb som går fel så vill han ut ur sitt yrke och bara slå sig till ro, det går väl bra fram tills hans mentor blir kidnappad av en rik shejk som tvingar honom att göra ett sista omöjligt uppdrag. Storyn är intressant och spännande och Clive Owen som en nuvarande SAS elitsoldat som börjar spåra upp Statham och hans gäng för att stoppa dom från att utföra sitt uppdrag är riktigt bra och ger filmen lite extra tyngd, så en helt okej spännande actionthriller och absolut en av Stathams bättre filmer är det och betyget blir en stark 3:a
sodomiten
2018-12-30
Jag gillar inte det här temat med spiongubbar som mördar varandra hit och dit. Fast scenen där statham fastbunden i en stol hoppar baklänges genom fönsterrutan på andra våningen imponerar på mig.
Bloodcolored
2017-11-02
De borde bestämt sig för om det var action eller spionthriller de skulle göra. Nu blev det ett långt mishmash av båda. Oengagerande.
Hanness
2017-06-18
Härlig Action!
NoWireHangers
2016-10-30
En film med höga ambitioner, men Storyn engagerar inte särskilt mycket och filmen känns på tok för utdragen.
Grillo
2016-06-21
Sa mig inte så jättemkt. Kanske har en något mer raffinerad (höhö) story än många andra actionfilmer men det görs inte direkt nåt av det så i slutändan blir det ändå bara hjärndöd action. Går att titta på.
Rele
2016-01-14
Filmer som Statham är med innehåller oftast bara onödigt våld. Den här storyn är bättre och därför ger jag en trea.
WillyV
2015-04-25
Överraskande bra, givet förutsättningarna. Lagom gritty, dessutom bidrar året 1980 till en klart förhöjande tablå för storyn. Inte lika overklig som Stahams filmer brukar vara och inte lika dålig som De Niros (nutida) filmer brukar vara.
2015-01-09
En självklart filmtitt, för mig, med Statham, Robert De Niro och Clive Owen i huvudrollerna. De Niro är härligt cool på det sätt som man trodde han hade förlorat. Jag måste ge beröm för hela produktionsvärdet på denna film. Jag vet inget om budgeten till denna film men den ser riktigt snygg ut. Beröm till regissören Gary McKendry som gör ett fint arbete både i actionscenerna och även i de mer dialogdrivna scenerna. Enda klagomålet egentligen är att filmen till slut känns aningen utdragen. 3+
Zebulonm
2014-08-08
Helt ok action. nestle nu kan det ju komma en 2:a om de vill ;)