3.4

Killer of Sheep

Stan är en fattig arbetare som jobbar i ett slakthus. Han försöker hålla samman sin familj i Los Angeles ghetto, mitt i fattigdomen och mitt ibland allt våld.

Originaltitel Killer of Sheep
Regissör Charles Burnett
Manus Charles Burnett
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Henry G Sanders, Kaycee Moore, Charles Bracy, Angela Burnett, Eugene Cherry, Jack Drummond

2021-05-14
Ett tag känns det som att det här verkligen ska växa till något stort, det känns så otroligt nära och naturligt och en inblick i en värld som ligger långt ifrån min egen. Men det blir liksom lite tjatigt och jag tappar intresset allt eftersom, men en stabil trea!
saggesaliv
2016-08-04
En enkel, men briljant utförd skildring av liv i förortsghetton. Skådespelet är totalt genuint och så vackert naturligt. Alldeles fantastiskt foto med geniala vinklar och förträffande närbilder. 73/100
KimEkberg
2016-05-29
veldig fin omvartannat. vissa scener är genialiska. gillar när kameran åker bil och nån härlig blueslåt kickar in. tycker meta-fåren är med nån gång för mycket, annars fullt bra.
Ful_fisk
2014-12-12
Independentfilm från 70-talet som skildrar livet för en svart familj i ghettot. Det händer inte mycket, filmen är otroligt stillsam och realistisk och syftet tycks vara att ge en väldigt vardaglig och avskalad bild av livet för svarta i USA. Själv kan jag dock i ärlighetens namn tycka att det blir lite för händelselöst. Hade man känt mer för karaktärerna så hade man kanske blivit mer engagerad, men nu blir det istället lite långdraget. Men det goda uppsåtet och den fina känslan gör att det landar på en trea ändå.
#54
2013-04-21
Känns äkta.
kungkalas
2011-09-27
Lysande! Jag formligen älskar filmer som är som att bo i någon annans vardag. En varm och mänsklig film som samtidigt rymmer en djup samhällskritik. Liknelsen med fåren kanske verkar enkel men fungerar utmärkt då det ger ett lite annat sken åt hela filmen. Balansen är fin, personliga människoöden och allmängiltiga tankegångar, allvarsam poesi och humor sida vid sida.
Sznax
2011-09-20
En fantastisk skildring av folk. Bara vanligt folk som gör någorlunda saker. Närheten till karaktärerna och till miljöerna är precis så som man vill ha det. Det lätt gryniga foto bidrar extra mycket till den dokumentära känslan som man får. De bästa scenerna är när barnen leker med vad de finner. Betyg 7.6
Tonti
2011-09-19
Bra film med fin blick för barnen.
Rune2000
2009-12-21
Stämningsfull realism känns påtaglig och äkta men tyvärr resulterar inte detta i någon större filmupplevelse för min del. Vi som åskådare får endast vittna vissa scener av en familj utan att kunna skapa någon förståelse en helheten. Denna film får gärna vara populär bland filmkritiker & historiker men för mig är detta bara ännu en medelmåttig indiefilm från 70-talet.
Rune2000
2009-12-20
Stämningsfull realism känns påtaglig och äkta men tyvärr resulterar inte denna film till någon större filmupplevelse för min del. Jag får liksom bara glims av en familj utan att kunna skapa någon förståelse av en helhet. Denna film får gärna vara populär bland filmkritiker & historiker men för mig är detta bara ännu en medelmåttig independentfilm från 70-talet.