3.4

Kina-syndromet

En kärnkraftsolycka i Kalifornien mörkläggs av myndigheterna. Ett TV-team som befann sig inne i kärnkraftverket vid olyckan, försöker gräva fram sanningen. 1979 var "Kina-syndromet" en film som alla talade om, tack vare den enorma uppmärksamhet filmen fick på grund av olyckan på Three Mile Island.

Originaltitel The China Syndrome
Regissör James Bridges
Manus Mike Gray, TS Cook, James Bridges
Genre Drama, Thriller, 70-tal
Skådespelare Jane Fonda, Jack Lemmon, Michael Douglas, Scott Brady, James Hampton, Peter Donat, Wilford Brimley, Richard Herd, Daniel Valdez, Stan Bohrman, James Karen, Michael Alaimo, Donald Hotton, Khalilah Ali, Paul Larson

hsimpson
2020-05-28
Tar sig efter en lite trevande start. Spännande och välgjord. Och Jack Lemmon är underbar.
RustyFilm
2018-11-27
Filmen är producerad innan Harrisburg-olyckan och hade premiär i USA nån vecka innan olyckan -79 (varsel?). Det här är ett mycket intressant tidsdokument och det bidrar till den höga betygssättningen, men även för att det är ett effektivt spännande thrillerdrama som står sig än idag (och detta helt utan spänningshöjande bakgrundsmusik). Skickligt genomförd produktion och skickligt utfört är även både regi och manus. Skådespeleriet är även det lysande från flera av skådisarna.
Dutch
2017-07-11
Han gör det ju helt fantastiskt, den där Lemmon. Väldigt bra nerv och spänning.
gubbtjyv
2016-11-14
Stark fyra. Tänk att det kan bli så spännande utan en massa epilepsiframkallande pangpang.
andmoreagain
2015-07-10
Typexempel på varför 70-talet är det bästa decenniet för amerikanska spänningsfilmer.

2015-01-11
Riktig nagelbitare och fantastiskt att se hur man med små medel får fram sådan intensitet. Mycket bra kameraarbete. Och Jack Lemmon är enastående i sin roll. Hur karaktären utvecklas från en ja-sägare till kritiker. Så tråkigt att dessa typer av storfilmer inte görs längre. Jag tror de hade blivit publiksuccéer. En bra story kommer alltid locka publik även utan bombastisk CGI...
Kalkonhönan
2015-01-11
Varken intressant eller spännande, mestadels bara väldigt tråkig.
filmfreak1
2014-10-07
Fy tusan vilken åktur, håller en på helspänn från första bildruta till den sista. Sjukt intressant story, som både är kompetent och effektivt berättad, Ja sen har vi Jack Lemmon som pricken över i:et. Just nu fullpott 5 av 5, men får nog sova på saken..
Ful_fisk
2014-10-04
Spännande film om kärnkraften (som då fortfarande var relativt ny) och farorna ett simpelt maskinfel på ett kraftverk kan innebära. Blev extra uppmärksammad efter att Harrisburg-olyckan inträffade bara några dagar efter filmens premiär… Riktigt bra film, mycket tack vare att spänningen är så samhällsrotad och viktig. Att skådespelarna är lysande är inte dumt heller, Jane Fonda, Michael Douglas och framför allt den fantastiska Jack Lemmon imponerar stort.
myslas
2014-08-28
Spännande från första minuten och det håller i sig ända till eftertexterna rullar. Jack Lemmon är lysande i sin roll och även Jane Fonda och Michael Douglas klarar sig riktigt bra. Om man nu kan räkna den som en katastroffilm så måste det vara en av de bättre som gjorts. Det enda som stör mig i hela filmen är hur i hela världen de kom fram till att Fonda skulle ha en gigantisk sköldpadda som husdjur, ett äkta WTF-moment när hon går omkring med den under armen.