3.1

Kinesflickans hämnd

En ung amerikansk kvinna far till Shanghai mitt under inbördeskriget på trettiotalet för att gifta sig med en missionär. Hon separeras från sin fästman men räddas av general Yen; en kinesisk krigsherre som hon allt eftersom känner sig mer och mer attraherad av.

Originaltitel The Bitter Tea of General Yen
Regissör Frank Capra
Manus Edward E Paramore Jr
Genre Romantik, Drama, Krig, 30-tal
Skådespelare Barbara Stanwyck, Nils Asther, Toshia Mori, Walter Connolly, Gavin Gordon, Lucien Littlefield, Richard Loo, Helen Jerome Eddy

KimEkberg
2018-03-24
Nej, djupt märklig film. Krigsscenerna känns ju verkligen på allvar, men den koloniala blicken gör den ganska svårsmält. Man undrar hur de tänkte och varför. Men det går väl inte för en post-hipster på telefonplans biblioteks meröppet att ens komma i närheten av att förstå.
andmoreagain
2015-05-10
För mig en ovanlig Capra-film; mörk och pessimistisk. Svensken Nils Asther rolltolkning av en psykopatisk kinesisk general har jag svårt att tolka. Löjligt sminkad, bryter ibland rätt bra med kinesisk accent, ibland skriker ut repliker som en brittisk herre men gör det aldrig till en kalkoninsats utan är ändå övertygande kylig och hemsk. En märklig rollprestation. Sen saknade jag nog en del essenser som gjorde att jag kunde köpa varför the good girl helt plötsligt blir attraherad av the bad guy. Första Hollywood-filmen som bjuder på en svensk replik? -Skäms du inte? :D
AlbinWesley
2014-04-10
Rekommenderad fyra! Kanske en trea för 50 år sen innan Said och innan kolonialperspektiv existerade. Definitivt inte nu.
Bomkia
2014-04-05
Förvånansvärt mer bångbottnad än vad jag förväntade mig. Med en sämre regissör kunde detta blivit ganska dåligt, men Capra leder filmen framåt på ett förtjänstfullt sätt. Stanwyck och svensken Asther är riktigt bra. 4a.
Tonti
2013-11-25
Snyggt foto och härlig studioproduktion höjer en ganska livlös film som både är rasistisk och försöker kommentera rasism på samma gång. Långt från Capras stil och Stanwyck har ännu inte blivit den intressanta skådis hon är senare i karriären men jag tycker ändå att den är sevärd.
Sznax
2013-11-21
30-talets Hollywood var aldrig snällt mot asiater och detta är långt ifrån ett undantag. Här finns visserligen några detaljer som inte är så demoniserande (att kärlekshistorien involverar en kines är överraskande), men det hjälper inte. Kineserna är djävlar som avrättar folk dit och är omoralisk dit och Yen ser ut som Fu Manchu och säger Charlie Chan-visdomsord (och bryter på 14 olika språk filmen igenom). Capra lyckas vrida in några vackra bilder och lite komik emellanåt men är ute på alldeles för djupt vatten. Betyg 3.6
NtoNW
2012-05-16
Mycket fin film om en människa i ett främmande land. Ett stort plus är att kineserna dels får prata kinesiska och dels framstår som riktiga människor, inte någon kliché. Mycket bra skådespel av Nils Asther och Barbara Stanwyck. Intressant är att den jobbigaste typen faktiskt är amerikan.
Astrojacob
2010-11-08
Absolut högklassiskt skådespel, otroligt vacker scenografi, spännande intrig, våldsamma scener och rädsla och kärlekens mystik. Lägg till detta regi av mästaren Frank Capra. Underskattat litet mästerverk 1.23 långt som fullkomligt trollband mig. Inte en nominering konstigt nog, men detta var innan han gjorde "It happened one night", "Mr Smith goes to Washington", "Lost Horizon" o "You can´t take it with you", så de visste ju inte ännu vem han var. För att avsluta med en klyscha: Classic! Femma.
#54
2009-07-11
Inte direkt övertygande, vilket kan bero på att filmen i mina ögon inte åldrats värdigt alls.
margl
2009-03-04
Suggestiva bilder i denna spännande melodram, grymma scener ur det kinesiska inbördeskriget står i kontrast med dem överflödande lyxen i ett österländskt palats. Nils Ashter spelar den omväxlande hänsynslöse och sammetslene general Yen, Barbara Stanwyck är kvinnan som mot sin vilja fascineras av honom och Walter Connolly är övertygande som generalens bossige och påfrestande finansiella rådgivare.