2.5

Kung Charles III

Drottning Elizabeth dör och Prins Charles tar över tronen. När han vägrar skriva under ett kontroversiellt förslag från Storbritanniens premiärminister utbryter politiskt kaos i landet

Originaltitel King Charles III
Regissör Rupert Goold
Manus Mike Bartlett
Genre 2010-tal, Drama, Science Fiction
Skådespelare Tim Pigott-Smith, Oliver Chris, Richard Goulding, Charlotte Riley, Margot Leicester, Adam James, Priyanga Burford, Tim McMullan, Tamara Lawrance, Katie Brayben, Nyasha Hatendi

Memmem
2018-07-29
Modern shakespearsk tragedi! Det verkar som om regissören och manusförfattaren har försökt göra en shakespearsk tragedi i modern tappning, mindre blodig, men med många repliker på rytm och metrik. Detta fungerar bra tycker jag. Drottning Elizabeth II dör och tronen tas över av hennes äldste son Charles, som får regentnumret III. Denna kungliga person är inte lika populär bland medier och allmänhet som andra medlemmar i kungahuset. Detta utnyttjas av både premiärministern och oppositionsledaren. Bra scenografi med eleganta slottssalar, kungliga bostäder och ett parlament. Bra spelat av Tim Pigott-Smith som Charles. Mindre bra spelat av övriga ledande roller. Passande och stödjande musik. Betyg: 3+
2018-07-14
Lite makabert kan man tycka , det vore samtidigt intressant att veta hur den mottogs i Storbritannien och i modershuset. Kändes teatraliskt och det gillar jag, och också att få vara med bakom kulisserna, men hade kanske väntat mig mer.
NoWireHangers
2018-07-12
Svag trea. Rejält teatraliska dialoger (och monologer) emellanåt. Känns lite oklart vad filmen ville förmedla. Den illustrerar ju att monarki är ett problematiskt statsskick, men jag är inte säker på att det var avsikten. Hyfsat intressant film men långt ifrån något mästerverk.