2.9

King Creole

Danny Fisher är en stökig yngling som kuggas från high school. Han får jobb som diskare på en nattklubb och får en natt chansen att uppträda. Succén är ett faktum och gangsterbossen Maxie Fields vill att han skall uppträda på hans nattklubb, vilket Danny vägrar. Maxie är dock inte van att få nej.

Efter Harold Robbins roman "A Stone for Danny Fischer"

Originaltitel King Creole
Regissör Michael Curtiz
Manus Michael V Gazzo, Herbert Baker
Genre Musikal, Kriminalare, Drama, 50-tal
Skådespelare Elvis Presley, Carolyn Jones, Walter Matthau, Dolores Hart, Dean Jagger, Liliane Montevecchi, Vic Morrow, Paul Stewart, Jan Shepard, Brian G Hutton, Jack Grinnage, Dick Winslow, Raymond Bailey

RustyFilm
2016-12-05
Det höga betyget är naturligtvis för musiken och Elvis men filmen är för den skull inte dålig. En konstighet är att huvudnumret "King Creole" framförs i filmen med ett ganska oengagerat scenframträdande. Läppsynken är dessutom katastrofalt dålig i just den scenen. Däremot är inlednings scenerna med betydligt okändare "Crawfish" storslagen. Skulle den brytas ut som en musikvideo skulle den knäcka det mesta på marknaden idag. Filmen är restaurerad på ett bra sätt.
2016-09-24
Mycket bra musik (vilket känns onödigt att påpeka) och på det hela taget ett bra och underhållande drama. Väldigt välspelat.
larsen1976
2015-12-14
Knappast Elvis bästa... det som gjorde mig besviken var den usla kvalitén. Filmkvalitén påminde om att filmen var från 20 eller 30-talet för det lär ju knappast vara mitt ex som var dåligt.
ilBrutto
2014-08-09
Den klart bästa av Elvis alla kassa filmer. Dessutom den filmen med klart bäst musik, innan allt blev balladsmörja. Som grädde på moset Walter Matthau som maffiaboss
Gigi1943
2014-02-21
Bildjournalen hade en tävling om vilket svenskt namn filmen skulle ha, många föreslog "Gangsterkungen" utan att man hade sett filmen, ingen visst vilken roll som var hans (Elvis alltså), snopet när man sen såg filmen och de kom aldrig på nåt svenskt namn. Det här är en av hans bästa filmer näst efter Jailhouse Rock).
amotherscrime
2013-04-01
Bästa Elvis rullen utan tvekan. Till och med låtarna fungerar nästan med storyn. Men gillar den. Bra musik, och bra film helt enkelt.
tpb
2011-09-24
Elvis är ju Elvis.
johan93
2011-07-10
Tveklöst Elvis bästa film. Det tyckte även han själv
Anonymus
2009-08-02
Elvis personliga favorit film imponerar ! ett plus för soundtracket
Bomkia
2009-05-10
Elvis bästa film? Curtiz-regi och en elak Matthau lyfter filmen och Presley fungerar ok i sin roll. 3-