3.2

King Kong

King Kong är den klassiska berättelsen om skönheten och odjuret - om hur en vild gigantisk apa tillfångatas och förs till New York för allmän beskådan, och om hur han förälskar sig i den vackra skådespelerskan Ann.

Originaltitel King Kong
Regissör Merian C Cooper, Ernest B Schoedsack
Manus James Ashmore Creelman, Ruth Rose
Genre Action, Skräck, Äventyr, 30-tal
Skådespelare Fay Wray, Robert Armstrong, Bruce Cabot, Frank Reicher, Sam Hardy, Noble Johnson, James Flavin

Skapad 2019-11-09 av Redwood
King Kong från 1933 är utan tvekan klassikernas klassiker! Många nutida regissörer har försökt tävla med Merian C. Cooper och Ernest B. Schoedsack (ursprungsversionens regissörer) och försök...   Läs mer »

Kyliz
2019-10-06
Ett mästerverk tekniskt men också en fantastisk äventyrsfilm.
2017-10-23
klassiker
vonadel
2017-10-18
Vad ska man säga? Helt klart väldigt stor charmfaktor. Går inte riktigt att jämföra med dagens filmer och dess teknik. När denna kom var den ett tekniskt mästerverk, medan det naturligtvis är väldigt daterat idag. Nästan så att all denna stop-motion kan vara lite komisk ibland. Sedan är det faktiskt vissa scener som är riktigt imponerande. En kultklassiker som skapade något stort på många sätt och vis. 6/10

2017-05-28
Som helhet är King Kong en välgjord och spännande film med bra skådespelare och snygga effekter (åtminstone för att vara från den tiden). Men ska jag vara riktigt ärlig så anser jag faktiskt att Peter Jacksons remake är strået vassare.
2017-01-01
En stilbildande film och extremt viktig för framtida filmskapande. Sen kan man diskutera själva filmen i sig. Alla scener där apan slåss mot diverse vidunder blir rätt tradiga i längden, men man förstår att de ville visa upp sina då banbrytande effekter.
2016-09-24
Klassiker och mästerverk! Den här filmen var långt före sin tid!
MaxMackan
2016-09-06
Höjer från trea(!). Ibland går det inte att komma över det som är daterat, men det är en del bilder, tekniker och manuselement som är så före sin tid att det är svårt att inte bli imponerad...
2015-03-25
Fantastisk film på många sätt men den underhåller mig inte särskilt och spänningen är liksom inte där heller. Ändå rätt bra och som sagt, fantastisk på många sätt. Men en stabil trea blir det bara som helhet för mig.
Dutch
2015-02-23
Haha vilken jävla apa!
2014-12-31
En viktig film, inte minst för att det är fantastiska specialeffekter för att vara 1933. I en scen möter King Kong en dinosaurie och personerna är bara fascinerade över apdjäveln, att det fortfarande finns levande dinosaurier bryr sig ingen om.