2.5

King Kong

Under en seglats till Polynesien upptäcker Fred Wilson en fripassagerare som talar om ett monster som lever på Crane Island. Senare på resan blir Dwan, en skeppsbruten tjej, räddad och förd ombord. Båten fortsätter till Crane Island, där Dwan kidnappas. Infödingarna för henne till King Kong, en jättelik gorilla som med det samma förälskar sig i henne.

Originaltitel King Kong
Alternativ titel King Kong: The Legend Reborn
Regissör John Guillermin
Manus Lorenzo Semple Jr
Genre Romantik, Thriller, Äventyr, Skräck, Fantasy, 70-tal
Skådespelare Jeff Bridges, Jessica Lange, Charles Grodin, Rene Auberjonois, Ed Lauter, John Randolph, Julius Harris, Jack O'Halloran, Dennis Fimple, Jorge Moreno, Mario Gallo

Zebulonm
2020-07-05
Tycker denna är riktigt bra.
2018-12-19
Filmen håller inte...
Solidus
2018-02-11
Bra remake av ett klassiskt original och Rick Bakers apeffekter håller god kvalitet än idag. Om jag får välja mellan den här eller Jacksons version säger jag, utan att tveka, Jacksons. Den versionen har sina brister, men han lyckades att göra Kong till en karaktär som jag bryr mig om medan här framställs Kong som en småpervers apa. Kongs död är här brutal, men den får mig inte att gråta som Jackson lyckades med. Dessutom gillar jag inte att Jessica Langes karaktär är med enbart för ett snyggt yttre. Det var något som Jackson också lyckades med sin remake, då han gjorde Ann Darrow till en karaktär istället för en vandrande sexbomb. "King Kong" (1976) är en sevärd film och värdig remake och effektteamet förtjänar en eloge för sin insats. Tyvärr missade megaproducenten Dino De Laurentiis att få med det djup som gör Kong till en av de bästa monsterfilmerna i filmhistorien.
vonadel
2018-01-20
Denna ska man inte tycka om...av någon anledning. Originalet ska man å andra sidan tycka är ett mästerverk. Märkligt att man kan tycka så olika om dem. Tycker denna är helt ok. Charmig med nostalgivärde. Sen kan man väl störa sig på vissa saker klart. Som den kultiga filmpostern som inte riktigt stämmer överens med filmen. Håller dock Jacksons version som den bästa hittills. 6/10
Ghostface
2017-03-07
Charmigt äventyr med Lange och Bridges som en karismatisk duo. Filmen är dock väldigt daterad och är svår att ta på allvar stundtals.
martineden
2016-11-05
[rek. 2] Blev oerhört positivt överraskad av denna re-make av det klassiska mästerverket. Härligt äventyr med bra karaktärer och fin karaktärsutveckling. Ska ärligt säga att jag gillar specialeffekterna och stör mig inte alls på dessa. Måste säga att jag imponeras av Jessica Lange, som jag läst delade åsikter om. Jag gillar faktiskt denna bättre än Jacksons version från 2005, säkert på grund av bättre karaktärsutveckling, överdriven speltid och tv-spelssekvenser. Snudd på fyra. Bra!!! 3+/4-
2016-08-25
Mellan det episka originalet och Jacksons svindyra spektakel kom den här sorgligt bortglömda och vad jag fattat bespottade versionen. Och som uppväxt med King Kong från 1976 ger det fina minnen så efter många år nu när en omtitt blev av. Och visst finns här mossiga effekter med dagens mått mätt, men i en tid utan animationer lyckades de ändå förbaskat bra. Det är en gedigen matinérulle tillika äventyr av den gamla skolan full av klyshor och mysfaktorn är hög - åtm för en nostalgisk 70-talist.
DrJW
2014-10-08
En ok remake, men Peter Jackson's version var mer sann till den originella filmen.
Adeoo
2014-09-24
Första gången jag ser denna faktiskt, och jag tycker att den var sådär.. Svag 3:a. 5/10
missbaath
2012-05-21
Nostalgi för mig ^^. Denna såg jag som liten under min uppväxt. Så för mig får den en klar 3a för dess välgjordhet och dess charm, fast originalet från 1933 är ju så klart bättre.