2.6

King Lear

En åldrande kung bjuder in katastrofen när han abdikerar och lämnar över tronen till sina korrupta döttrar och förkastar den dottern som älskar honom och som är ärlig. Tv-film baserad på William Shakespeares odödliga pjäs.

Originaltitel King Lear
Regissör Richard Eyre
Manus Richard Eyre
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Anthony Hopkins, Emma Thompson, Emily Watson, Jim Broadbent, Florence Pugh, Jim Carter, Andrew Scott, John Macmillan, Tobias Menzies, Anthony Calf, Karl Johnson, Christopher Eccleston, John Standing, Chukwudi Iwuji, Simon Manyonda

alerhe
2019-04-21
Anthony Hopkins är briljant som väntat, men filmen lyckas inte alls göra rättvisa till ett utav Shakespeares absolut bästa verk. Visst, vill man försöka sig på en modern adaption utav Shakespeare så go for it, men detta var bara slarvigt utfört med flera kritiska vändpunkter i dramat som bara förbises. Halvdan regi, och dramats våldsamma scener är iscensatta på ett sätt så att de bara framstår som löjliga. Denna filmatisering utav denna storslagna tragedi engagerar inte tittaren för fem öre.
Engravadlax
2019-03-10