3.6

King of Comedy

Ruperts största önskan här i livet är att bli en lika stor komiker som Jerry Langford. Ruperts väninna Masha är på avstånd förälskad i Jerry. Tillsammans gör Rupert och Masha allt för att förverkliga sina drömmar.

Originaltitel The King of Comedy
Regissör Martin Scorsese
Manus Paul D Zimmerman
Genre Komedi, Kriminalare, Drama, 80-tal
Skådespelare Robert De Niro, Jerry Lewis, Diahnne Abbott, Sandra Bernhard, Shelley Hack, Margo Winkler, Frederick De Cordova, Ed Herlihy, Catherine Scorsese, Cathy Scorsese, Kim Chan

Skapad 2019-11-25 av BobbyPeru
Martin Scorsese's mästerverk från 1983 var en ny genre för honom. Han hade bara gjort tuffa New York-skildringar som Mean Streets och Taxi Driver, ett drama om en ensam kvinna och hennes son (Alice...   Läs mer »

2017-10-09
Bra svart komedi
lekke
2017-01-23
Underhållande, men aningen lättviktig Scorsese.
BrutusBeefcake
2016-12-08
Riktigt bra, en pärla till film med fantastisk regi och en underbar De Niro. En självklar 4:a. (11+/15)

2016-12-04
Intelligent film med en bra RdN.
MaxMackan
2016-09-19
Vad ful_fisk sa.
Ful_fisk
2014-05-13
Förväntar man sig en komedi får man nog inte sina förväntningar uppfyllda. Otroligt obekväm film. Martin Scorsese skildrar en man (Robert De Niro) som är besatt av att bli en stor komiker som hans stora idol (Jerry Lewis), och vid sin sida har han en tjej (Sandra Bernhard) som är minst lika besatt av idolen. Enormt många jobbiga scener där De Niro, som för övrigt gör en av sina bästa roller någonsin, tränger sig på och träder över gränserna för vad som är allmänt accepterat beteende. Otroligt mänskligt och otäckt träffsäkert. Filmen är även en stark kommentar till kändishysterin. Jerry Lewis, som nästan spelar sig själv, är även han en tillgång, samt den lysande Bernhard. En av Scorseses bästa filmer i karriären. Men den är inte den lättaste av filmer att se.
Gigi1943
2013-11-23
Den här gillade jag verkligen inte!
Teolinda
2013-11-04
Jag tyckte inte att filmen var så rolig, kändes ganska seg, men vissa bitar är underhållande och slutet var bra!
haajen
2013-10-27
Djupt obehaglig men briljant film där skrattet oftast fastnar i halsen. Mkt tänkvärd o fortfarande högaktuell.
timbo93
2013-10-27
En så stark fyra som någonsin kan existera. Som journaliststudent känner man lite obehagligt väl igen sig i rollen att hoppas människor jag vill ha kontakt med ska känna sig vid mig. Mycket skicklig, fint manus, bra skådespeleri och enastående De Niro!