2.8

King of New York

En före detta knarkkung kommer ut från fängelse och är fast besluten om att slå ut all konkurrens och dela ut vinsterna från hans organisation till de fattiga.

Originaltitel King of New York
Regissör Abel Ferrara
Manus Nicholas St John
Genre Drama, Action, Kriminalare, Thriller, 90-tal
Skådespelare Christopher Walken, David Caruso, Laurence Fishburne, Victor Argo, Wesley Snipes, Janet Julian, Joey Chin, Giancarlo Esposito, Paul Calderon, Steve Buscemi, Theresa Randle, Carrie Nygren, Vanessa Angel

Skapad 2009-05-01 av AddeColciago
När William Petersen tröttnade på vardagslunken i tv-serien CSI och bestämde sig för att lämna produktionen efter nio långa år, satte han producenterna på pottkanten. Att ersätta seriens i s...   Läs mer »

Tonti
2021-09-23
Macho attityd, i en skymningsindränkt vision av ett blåaktigt New York. Balanserar på gränsen mellan konst, kommers och exploitation, med en elegant inledning och avslutning. Inte helt tillfredsställande totalt sett, men Christopher Walken är ju helt rätt skådis att hänga upp en film på.
Raimo_1985
2020-07-30
Andra titten, mer än tio år sedan sist, och det var en onödig andra titt. Vilken överskattad film! Känns som en exploitation/våldsfilm med jättehög budget och välbetalda skådisar. Somliga av de spelar ganska bra, som Walken som så ofta, men varför ska man känna något engagemang för eller bry sig om denna kung av New York? Ännu en medelmåttig film om en usel gangster som säkert många tyckte var cool när det begav sig. Jag förstår inte var den här filmen har fått sitt goda rykte ifrån. En kul grej är att Larry Fishburne ser ut som han klivit ut ur en bandbild med Run DMC.
dudson
2018-03-24
Känns frääch och aktuell även idag. Tidens tand har varit snäll mot denna gangster rulle. Sköna närvarande foto ala Ferrara i tid typiska New York miljöer. Walken äger som vanligt. Sen var det ovanligt se Wesley Snipes i en goding roll.
2017-06-11
Typiskt Ferrara det här. Mörkt och dystert med trasiga människor. Walken är största behållningen med sin kalla blick, men inte ens han får speciellt mycket vettigt gjort. Titeln lovar mycket, men här går våld före story. New Yorks då fortfarande rätt slitna miljöer är dock alltid en tacksam biroll.
Astrojacob
2017-04-03
Ganska tunn story men Walken själv räddar upp till en svag Fyra på egen hand.
2016-10-30
Skådespelarna gör bra ifrån sig (möjligen med undantag av Wesley Snipes) och filmen i sig är helt okej, även om man sett bättre.
Hypostas
2016-04-19
Den här filmen innehåller en del riktigt horrorsköna scener, mina bröder, men tyvärr också en del kal...
rebelscum
2016-02-12
Ett typexempel på när delarna är bättre än helheten.
Jämte
2015-08-07
Känner mig lite orättvis hård och ger den en stark tvåa. Christopher Walken är bra men filmen överlag är medelmåttig. Mycket skjutande och våld men det är inte gjort med någon vidare finess. Som att tugga någonting utan innehåll.
Necross
2015-07-22
Bra skådespelare, men otroligt fattigt skrivet och filmat.