3.3

King of the Hill - Hjälten från Saint Louis

Tolvårige Aarons liv är allt annat än enkelt i 30-talets Saint Louis under depressionens svåra år.

Originaltitel King of the Hill
Regissör Steven Soderbergh
Manus AE Hotchner, Steven Soderbergh
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Karen Allen, Jesse Bradford, Jeroen Krabbe, Lisa Eichhorn, Adrien Brody, Elizabeth McGovern, Spalding Gray, Cameron Boyd, Joe Chrest, Katherine Heigl

2017-11-10
Funkar....
2017-08-27
Såg den här filmen på TV när jag var grabb och då tyckte jag den var väldigt bra.

2017-08-20
Helt okej som matiné.
haajen
2014-12-01
Inte helt övertygad om den här filmens storhet, storyn är ganska träig (och blir bara segare och segare ju längre filmen pågår) och det är en film som inte erbjuder ngt nytt alls. Trots detta, bra spel och fint återskapande av -30-talet ger filmen en aningen svag 3:a.
hestret
2013-03-10
Ett undersett och underskattat verk av Soderbergh. Grundmaterialet hade lätt kunnat snabbkokas till en sentimental röra blandat med okomplicerade äventyr, men Soderbergh lyckas genom riktigt fin, ärlig regi och casting lyfta det ett par snäpp även om vissa scener är lite Disney-söta fortfarande. Bradford är en sällsynt bra barnskådis och samtliga vuxna gör fina insatser till den grad att jag nästan vill se filmer med de i huvudrollen - främst relationen mellan Spalding Gray som Mr Mungo och McGovern som hans sällskap gjorde mig mycket nyfiken. Också plus till en ung Adrien Brody som redan visade här vad han går för. Lillebrorsan är dock rent utav dålig så det är skönt att man slipper honom i nästan hela filmen. Inte heller ett fan av slutet Fotot, produktionsdesignen och musiken höjer samtliga filmen och bidrar till att förmedla en träffsäker tidskänsla. Det hela landar på en svag fyra.
larox
2010-04-25
Härligt befriande film med en massa suveräna inslag. Fattigdom - sett från den ljusa sidan. En frimodig liten kille som ställer upp där det behövs, trots att han själv blir utan. Måste ses - filmen gjorde mig glad, trots fattigdom och elände. Jesse Bradford gjorde en fantastisk insats.
Rune2000
2009-10-19
En mycket trevlig liten film från den unga Steven Soderbergh (då var han 30 år)! Filmen påminner mycket om Spielbergs "Solens rike" och Boormans "Hope and Glory", kanske inte lika storslagen men att grundhandlingen utgår från den unga pojkens perspektiv under en kristid. Jesse Bradford briljerar i huvudrollen, synd att han inte har gjort någonting bra sedan dess. Filmens slut, tyckte jag, förstörde helhetsupplevelsen men den är klart sevärd!
OffTheGround
2009-03-25
Småmysig film som på nåt märkligt sätt tyvärr blir mer bagatellartad än vad den borde vara.
Sammy_M
2006-09-04
Mycket bra och sorlig rulle. MÅSTE verkligen rekommendera den
tobiaslindberg
2003-05-01
Bra och gripande film... Oscarvinnaren Adrien Brody från "Pianisten" är med i denna film.